Besqab

Byggstart för bostäderna i Strandängarna, Tyresö

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 19:01 CET

Måndag 21/11 tas ett första spadtag för att markera och inviga byggstarten av det nya bostadsområdet Strandängarna i Tyresö strand. Målsättningen är att forma ett attraktivt bostadsområde med omsorg om boendemiljön och variation i utformningen av bostäderna. I första etappen byggs 12 bostadsrättslägenheter i Brf Övre Utkiken.

Nu startar Besqab produktionen av Strandängarna med ca 220 nya bostäder i Tyresö Strand. Det nya området ligger i nordöstra Tyresö, intill Erstaviken, och flertalet bostäder kommer att ha utsikt över vattnet. Strandängarna kommer att säljas etappvis och första etappen, Brf Övre Utkiken, byggs utmed Strandvägen i högsta läget i Strandängarna.

Måndag 21/11 kl 11.00 tas ett första spadtag för det nya bygget. På plats finns bland annat kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Saweståhl, samt Besqabs vVD, Freddie Norvell.

– Efter en lång planeringstid ser vi fram emot att börja bygga bostäder i denna unika miljö. Det är ett populärt och naturrikt område och det är ett mycket stort intresse för att bo så här nära havet och naturen, säger Jens Rooth, projektchef på Besqab.

Brf Övre Utkiken består av 12 lägenheter, fördelade på två hus. Fasaden är putsad i en jordnära grön kulör som är anpassad till den omkringliggande miljön. Lägenheterna finns ute till försäljning nu men redan i januari startar försäljningen av etapp två, 16 lägenheter i Nedre Utkiken.

Frågor beträffande projektet besvaras av:

Jens Rooth, projektchef Besqab, 08-630 16 00, jens.rooth@besqab.se

Läs mer om projektet på www.strandangarna.se

Besqab är verksamt i Stockholms och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar över 4 000 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.