Ortogonal

Byggstart för unikt lågenergihus

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 11:30 CET

Nu börjar byggandet av Villa Äntligen, ett banbrytande lågenergihus som förenar högklassig arkitektur med modern, klimatsmart byggteknik. Målet är ett hus som har noll kronor i energikostnader.

Bakom projektet står bygg- och mätkonsultföretaget Ortogonal AB och den prisbelönta arkitektbyrån Ross Arkitektur & Design. Huset byggs i Haninge och ska stå klart under 2011.

— Vi tar begreppet energisnålhet till en helt ny nivå. Vi ska visa att det går att bo i estetiskt fulländade villor som samtidigt är extremt klimatsmarta och skonsamma mot miljön. Allt utan att tulla på varken komforten och livkvalitén, men ändå med mycket låga driftskostnader, säger Magnus Gustafsson, VD för Ortogonal.

Värmesystemet i huset består av en kakelugnskamin och solfångare på taket. Tillsammans värmer kaminen och solfångarna upp vattnet i en ackumulatortank. Från tankens varma vatten utvinner man sedan värme till bland annat inomhusluft, radiatorer och golvvärmeslingor.

Allt material till huset är noga utvalt för att påverka miljön så lite som möjligt. Exempelvis är husgrunden gjord av glasmaterialet Foamglas, väggarna målade med äggoljetempera och på en del av taket växer sedumväxter. Huset styrs av ett automatiserat, behovsbaserat system som reglerar ventilation, golvvärme och belysning.

Ortogonals hemsida kan man följa byggprojektet löpande, från det första spadtaget tills dess att villan står klar.

Ortogonal är erfarna bygg- och mätkonsulter med huvudnäring inom lantmäteri och byggnadsgeodesi, men vi utför även uppdrag som kvalitetsansvariga. Vi är främst verksamma i Stockholmsområdet.

Vi deltar i projekt inom hus- och industribyggnation, infrastruktur samt mark- och anläggningsarbeten. Våra kunder är bland andra arkitekter, konstruktörer och entreprenörer, men även privatpersoner, kommuner och statliga verk.