Socialdemokraterna Östergötland

​Byggstart planeras för E 22

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2017 16:49 CEST

Den planerade nya vägsträckningen av E22 finns med i Trafikverkets förslag till nationell transportplan för perioden 2018-2029, det framkom i dag när Trafikverket presenterade sitt förslag för regeringen.

- Trafikverkets besked idag är mycket positivt för Östergötland. Den nya vägsträckningen är av stor betydelse för Söderköpings framtida utveckling och beskedet att projektet finns med i planen är mycket viktigt och positivt för kommunen, säger Anders Bevemyr, kommunstyrelsens ordförande i Söderköping.

- För oss Socialdemokrater är dagens besked gällande E22 en stor framgång. Det här är ett projekt vi jobbar för under en lång tid. Den nya sträckningen kommer att innebära möjligheter för Söderköping att utvecklas och ha positiva effekter även för kommunerna runt omkring. Vår politik är tydlig, Sverige ska ha en infrastruktur som både går att lita på och som ligger i den absoluta framkanten. För att nå detta mål har regeringen ökat infrastruktursatsningarna med 100 miljarder för åren 2018-2029 jämfört med den förra regeringen. Nu kommer vi se effekten av den politiken här i Östergötland, säger Johan Andersson, (S), riksdagsledamot i Trafikutskottet.

För mer information och kommentarer:

Johan Andersson, ledamot i riksdagens trafikutskott, nr 0705-59 16 18

Anders Bevemyr, kommunstyrelsens ordförande i Söderköping, nr 0703-31 44 98