SÄFSEN Resort AB

Byter racing på bana mot rally i skogen Säfsen Resort sponsrar STCC-mästaren Richard Göransson i Rally Sweden

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 13:48 CET

Fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson gör i år en spännande satsning på rally. Den 10 februari kör han sitt första Rally Sweden. Det gör han i en Mitsubishi Lancer Evo och med Säfsen som sponsor.
– Visst har jag länge tänkt tanken att någon gång få köra rally. I år var det läge och det känns mycket bra att få jobba med Säfsen, särskilt som ett par av sträckorna går genom Fredriksberg, säger Richard Göransson.

Richard Göransson är en framgångsrik racerförare med bland annat fyra totalsegrar i STCC, Swedish Touring Car Championship.
– Att köra rally gör jag för att det är kul men jag är en tävlingsmänniska och vill självklart nå sportsliga framgångar. Ju fler etablerade förare jag kan köra ifrån desto bättre, menar han.

Under rallyt kommer Richard och hans team att stöttas av Säfsen Resort med allt från mat i VIP-tältet till boende i stugbyn.
– Det känns mycket bra att få jobba med Säfsen i samband med rallyt, särskilt som ett par av sträckorna i år går genom Fredriksberg, säger Richard Göransson.

Säfsen Resort har en lång tradition av engagemang runt Rally Sweden.
– I fjol stöttade vi världens starkaste man, Magnus Samuelsson, när han gjorde sin debut i rallyt. I år har vi glädjen att få sponsra Richard Göransson, som är en riktigt snabb och intressant förare, och hans team Eljas Motorsport, berättar Christer Rosén, vd för Säfsen Resort och själv mycket engagerad i rallyarrangemanget.

Efter ett par lyckade genrep är Richard Göransson nu redo och laddad inför Rally Sweden. Och visst är det skillnad mellan att köra varv efter varv på samma bana och att köra på vägar ute i skogen.
– Man vet ju inte om det är snö, grus eller is som väntar efter nästa kurva och det är klart att jag saknar en hel del rutin, säger Richard, som dock har erfarne kartläsaren Anders Fredriksson vid sin sida.

För ytterligare information kontakta:
Richard Göransson, rallyförare, tfn. 0705-245846, richard@richardgoransson.com
Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB, tfn. 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se

SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Säfsen är för tredje året i rad nominerad till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.