Centerpartiet

C: Statliga myndigheter ska finnas i hela landet

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 14:10 CEST

Riksdagen har nyligen gett regeringen i uppdrag att pröva möjligheten att flytta myndigheter från större städer till landsbygden. Det här initiativet kommer från Centerpartiet och Alliansen som gemensamt la fram förslaget.

- En glädjande seger för oss som länge kämpat för att decentralisera myndigheter och låta besluten fattas så nära människor som möjligt. Nu är det upp till regeringen att uppfylla riksdagens beslut, säger Peter Helander, regionalpolitisk talesperson för Centerpartiet.

- Lokalkostnaden för statliga myndigheter har ökat kraftigt de senaste åren. Det är inte rimligt att skattepengar ska läggas på dyra hyror i storstäderna när det finns lika bra lokaler till ett bättre pris någon annanstans i landet, säger Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.