Penny AB

C Wear Interactive Glasses på Innovation Catwalk under konferensen "Innovation Policy for the Future"

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 21:27 CET

Den 12 december kommer C Wear Interactive Glasses visas upp under en Innovation Catwalk på VINNOVAs och Näringsdepartmentets internationella konferens "Innovation Policy for the Future" i Stockholm.

Konferensens fokus är på systeminnovation kopplat till den nationella innovationsstrategin.

Bland talarna på konferensen återfinns bland annat:

• Annie Lööf, Näringsminister
  • Håkan Ekengren, Statssekreterare
  • Frank Geels, University of Manchester
  • Karim R Lakhani, Harvard Business School
  • Petri Lehto, Ministry of Employment and the Economy, Finland
  • Charlotte Brogren, VINNOVA

Penny fick förfrågan som en av åtta svenska heta innovationsbolag att visas upp med sin innovation under dessa spektakulära former.

"Det här är en tydlig bekräftelse på att Pennys målinriktade och långsiktiga forsknings- och utvecklingsarbete slutligen ger utdelning", säger Pennys Vd, Peter Ovrin.

"Att bli utvald av VINNOVA och Näringsdepartementet som en av åtta svenska heta innovationer att representera det svenska innovationssystemet ser vi inte endast som en bekräftelse utan även att vi verkligen har gjort rätt i vårt arbete under våra förutsättningar", fortsätter Peter.

Penny medverkar även i en minimässa under konferensen där alla besökare själva får möjligheten att prova på framtidens mobila Augmented Reality glasögon C Wear Interactive Glasses.

Penny AB är ett av världens ledande företag inom utveckling av Augmented Reality glasögon.

Pennys produkt är internationellt patenterad och både företaget och produkten har prisats många gånger om både nationellt och internationellt. Pennys glasögon använder en teknik som gör det möjligt att få skärmbilden från t ex en mobiltelefon projicerad i luften framför den som använder produkten, och den upplevs då av användaren som cirka 70 tum. Grafiken blandas med verkligheten vilket ger användare av produkten unika möjligheter.

Produkten C Wear Interactive Glasses har en av marknadens högsta upplösning på den inbyggda displayen och den bildvinkel som bilden upplevs i är även den en av världens främsta (hela 47 grader Field of View) något som attraherar både kunder och intressenter världen över.

Penny strävar efter att öppna upp framtidens användande av  mobilteknologi där en mobiltelefon kanske inte alls ser ut som den gör  idag. Om man istället har den på huvudet med hela världen som bildskärm  öppnas helt nya möjligheter.

Penny är baserat i Västerås i Västerås Science Park.