Stockholms Stadsteater AB

Cabaret - en tidlös värld i våra huvuden

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 11:08 CEST

Colin Nutley debuterar som teaterregissör på Stockholms stadsteater med Cabaret, musikalen som erövrat en hel värld. Medverkar gör Helena Bergström, Rikard Wolff, Sven Wollter, Johannes Bah Kuhnke och - för första gången på Stadsteatern - Siw Malmkvist. Premiär på Stora scenen den 10 oktober.

Cabaret har verklighetsbakgrund och baserar sig på ett kapitel i Christopher Isherwoods klassiker Goodbye to Berlin från 1939. Som Sally Bowles ser vi Helena Bergström och som Isherwoods alter ego, författaren Clifford Bradshaw, Johannes Bah Kuhnke. Rikard Wolff gör konferencieren och Siw Malmkvist hyresvärdinnan Fräulein Schneider som uppvaktas av Sven Wollters affärsinnehavare. Martin Östergren är musikarrangör och kapellmästare, Lars Bethke gör koreografin och rollen som Ernst Ludwig

- Vi har tagit Cabaret till ett slags tidlös värld i våra huvuden, som är vårt Berlin eller vår vilken-storstad-som-helst. Kostymen är i ett slags 30-50-talssnitt, men kan vara nu eller då eller när som helst. Vi försöker ta oss ur det man förväntar sig av strumpeband och plommonstop och berätta historien på ett sätt som passar på just den här teatern. Det ger oss mer frihet, tror jag, att koncentrera oss på dramat och förhållandet mellan Sally och Cliff, säger Colin Nutley.

- Jag hoppas vi får till en balans mellan musiken och dramat och det faktum att vi först och främst arbetar med skådespelare och inte sångartister. Vi har jobbat inifrån och ut - börjat med skådespelarna och förhållandet mellan Sally och Cliff. Det betyder inte att vi undviker musikalformen, berättelsen förs fram med sångerna och det vill vi behålla, men på vårt sätt.

Vad tänker Colin Nutley om att arbeta med teater istället för film?

- Jag har som många regissörer tänkt att det vore spännande att prova på teater, se om man klarar det. Det är en annorlunda resa mot att göra film. Här ska jag ta ensemblen till ett slutdatum, istället för att fortsätta arbetet i ett halvår utan dem. Och det är verkligen ett stort träd som ska växa fram, det är koreografi, sång och musik - som jag inte kan arbeta vidare med i ett klippningsarbete.

- Jag gillar att komma till samma ställe varje dag, känslan av en slags familj och att säga god morgon till folk, gå ner till verkstäderna, upp till kostym och sedan till kapellmästaren. Teatern är ett fantastiskt hus med ett fenomenalt stöd från verkstäder, kostym, smink, scenen. Man går in genom en dörr till en värld av * drömmar, antar jag. Och jag älskar att sitta i den här salongen! Om du skulle fråga mig här och nu om jag helst vill göra teater eller film härnäst, skulle jag svara teater!

Christopher William Bradshaw Isherwood (1904-1986) levde i sin ungdom några år i Berlin, en stad han upplevde som långt mer fördomsfri och pulserande än engelska Cambridge där han läste medicin. Isherwood lämnade Berlin i samband med att nazisterna grep makten i Tyskland 1933. Nattklubbssångerskan Sally Bowles lär ha haft en verklig förebild i en ung frigjord kvinna från Skottland.

Siw Malmkvist är för första gången på Stockholms stadsteater. Siw är en av våra mest mångsidiga och folkkära artister. Sedan sitt genombrott 1959 har Siw varit ständigt aktuell. Förutom sina sångframgångar i Sverige har hon en internationell karriär och har stått på scenen i såväl musikaler som revyer.

Colin Nutley långfilmdebuterade med Nionde Kompaniet 1987, men det var arbetet som regiassistent på en TV-serie som förde honom till Sverige. Änglagård (1992), en av de mest sedda svenska filmerna genom tiderna, belönades bl.a. med två Guldbaggar för Bästa Film och Bästa Regi. Under Solen (1998) blev Oscarnominerad i kategorin Bästa Utländska Film samt fick ett specialomnämnande av juryn vid den prestigefyllda filmfestivalen i San Sebastián.

CABARET
av Joe Masteroff efter en pjäs av John van Druten
och berättelser av Christopher Isherwood

Musik:                  John Kander
Sångtexter:                     Fred Ebb
Översättning:                   Mia Törnqvist
Översättning sångtexter:                Daniel Epstein
Regi:                   Colin Nutley
Scenografi och kostym:          Charles Koroly
Koreografi:                     Lars Bethke
Musikarrangemang och kapellmästare:     Martin Östergren
Ljus:                   Patrik Bogårdh
Ljud:                   Markus Åberg, Niklas Nordström
Mask:                   Kjerstin Elg

I rollerna:                     Sally Bowles - Helena Bergström
Emcee (Konferencieren) - Rikard Wolff
Herr Schultz - Sven Wollter
Clifford Bradshaw - Johannes Bah Kuhnke
Fräulein Schneider - Siw Malmkvist
Ernst Ludwig - Lars Bethke

Övriga medverkande:     Bernard Cauchard, Peter Gardiner, Lindy Larsson, Robert Panzenböck, Lena B Eriksson, Albin Flinkas, Francoise Joyce, Desirée Rosborg och Maria Hydén.

Medverkande barn:       Alice Pietsch/Sofia Welin

Musiker:        Martin Östergren/Bo Johansson,
Ulric Johansson, Lasse Jonsson, Martin Pålsson, Jörgen Stenberg och Henrik Westerberg.

Originally produced and directed on the New York stage by Harold Prince
Förlag: Nordiska Strakosch Teaterförlaget Aps, Köpenhamn

Premiär 10 oktober på Stora scenen.

Pressbilder på www.stadsteatern.stockholm.se/press
(Föreställningsbilder fr. o m. 8 oktober)
För mer information kontakta:
Lotta Wallgren, lotta.wallgren@stadsteatern.stockholm.se, 08-506 20 225.

Lotta Wallgren
Marknadsavdelningen