CableCup AB

CableCup etablerar sig i Belgien

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 11:58 CET

CableCup fortsätter sin internationella expansion genom att nu etablera sig i Belgien. Det är byggvaruhuskedjan Gamma med 85 butiker i Belgien som nu introducerar den svenska uppfinningen för de belgiska konsumenterna.

CableCup lanserades 2010 och är en smart och enkel lösning för att hänga upp lampor i taket. Den patenterade funktionen har vunnit en rad utmärkelser och priser, bl.a. Red Dot Design Award och Årets Sak på DesignTorget.

Genom lanseringen i Belgien finns nu CableCup representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Italien och Belgien.

- Vi är stolta över vår produkt och vi gläds åt att fler och fler marknader får upp ögonen för vad som är den bästa lösningen på problemet med att få lampor att sitta bra i taket. Genom avtalet med Gamma blir Belgien en viktig och prioriterad marknad för oss, säger Jonas Algotsson, VD för CableCup.

I Sverige säljs CableCup i ett hundratal butiker över hela landet. Produkten används av designers, arkitekter och lamptillverkare. Watt & Veke, Wästberg, Bsweden och Schneid Manufactur är några lamptillverkare som låter CableCup ingå i deras lampor.

Claesson Koivisto Rune har bl.a. använt CableCup vid deras design av Nobis Hotel i Stockholm.

CableCup är ett svenskt bolag med fokus på innovativa lösningar för belysning och inredning. Bolaget lanserade takkoppen CableCup under 2010 och vann tre prestigefulla utmärkelser redan första året. Internationella Red Dot Design Award, Svensk Forms tävling Design S och DesignTorgets utmärkelse Årets Sak.

Bolagets produkter säljs i ett flertal europeiska länder och har internationella patent som garanterar produkternas unikhet. Tillverkning sker i Sverige och bolaget har sitt säte i den gamla anrika trikåfabriken Resteröds i Ljungskile på västkusten.