Savback Helicopters AB

Cabri G2 - ny helikopter på den nordiska marknaden

Pressmeddelande  •  2010-08-16 15:24 CEST

Cabri G2 är en ny helikoptermodell från det franska helikopterföretaget Hélicoptères Guimbal. Sedan den 30 juli är Savback Helicopters AB exklusiva agenter för Cabri G2 i Sverige, Norge och Finland, och företaget har nu påbörjat introduktionen av Cabri G2 på den nordiska marknaden.

Cabri G2 skiljer sig från konkurrenterna på flera sätt. Cabri är tystare och säkrare, då tillverkaren Bruno Guimbal har fått tillåtelse från Eurocopter att använda deras patenterade inkapslade stjärtrotor, Fenestron. Den har också tre rotorblad istället för två. Det gör flygningen mer stabil.

- Vi är givetvis glada över möjligheten att få marknadsföra en så spännande produkt, säger Michael Savbäck, VD för Savback Helicopters AB. Den är perfekt som privat helikopter och lämplig som skolhelikopter eftersom den är lättmanövrerad. Den är utrustad med supermodern avionik och har riktigt bra autorotationsegenskaper. Cabri  är också utrustad med energiabsorberande säten och bränsletank, vilket gör Cabri lika säker att flyga som större helikoptrar.

2008 togs Cabri G2 i produktion och den har hittills levererats till framför allt helikopterskolor i Frankrike och i Tyskland.

Under 2006 slog Cabri G2 tre världsrekord för helikoptrar i klassen lättare än 500kg. Stigningshöjd utan last: 6,658 m (21,844 ft); tid för stigning till 3000 m höjd (9840 ft): 6 minuter samt tid för stigning till 6000 m (19 680 ft): 22 minuter 6 sekunder.

Cabri G2 blev EASA-certifierad i december 2007 som den första europeiska kolvmotoriga helikoptern någonsin.

Två Cabri finns nu i Sverige, en i Göteborg och en i Jönköping. Alla möjligheter för inskolning och provflygning finns.

Uppdaterad information samt pressbilder finns på webbsidan: www.cabri.se.

Savback Helicopters AB har tjugo års erfarenhet av helikopterförsäljning och har med tiden etablerat sig som ett känt namn inom flygvärlden, både inom Sverige och internationellt. Verksamheten vilar på tre ben. Förutom rollen som mäklare av begagnade helikoptrar över hela världen är Savback Helicopters också agenter för de franska helikoptermärkena Eurocopter i Sverige och Finland och Cabri G2 i Sverige, Norge och Finland.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom