Symetri

Cad-Q och Hässleholms kommun satsar på datautbyte med Lantmäteriverket

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 10:30 CET

Addnodes dotterbolag Cad-Q, som är Nordens ledande leverantörer av modell- och ritningsrelaterad IT, har tecknat ett avtal med Hässleholms kommun. Avtalet omfattar BAL (Byggnad, Adress, Lägenhet), en lösning som bygger på mjukvarorna AutoCAD® Map 3D  och Oracle.

Stadsbyggnadskontoret i Hässleholms kommun ansvarar bland annat för frågor som rör byggande, boende, kartor och geodata.

Begreppet Svenskt Lantmäteri är en vision som bygger på ett utökat samarbete mellan kommunerna i Sverige och Lantmäteriverket. Lösningen från Cad-Q hjälper Hässleholms kommun att leverera byggnadsinformation direkt till Lantmäteriets databas och ta emot data från Lantmäteriet. Datautbytet sker utan handpåläggning och leder till stora tidsbesparingar både hos Lantmäteriverket och hos kommunen.

– På sikt kommer de flesta kommuner i Sverige att arbeta på detta sätt. Vi är stolta över att vara först! För oss innebär detta tidsbesparingar och vi kan dessutom säkerställa ännu högre kvalitet på vår kartinformation, säger Jan Karlsson, avdelningschef i Hässleholm.

– Detta är en del av vår satsning på BIM (building information modeling) för Infrastruktur. Vi ser utbytet av data som oerhört viktigt både för stat, kommun och infrastrukturbyggare, säger Martin Burrows, teamledare Infrastructure, Cad-Q.

Cad-Q presenterar lösningen kring BAL på Kartdagarna i Jönköping nästa vecka (27-29 mars). Varmt välkommen till vår monter!

För mer information, vänligen kontakta:

Martin Burrows, teamledare Infrastructure, Cad-Quality i Sverige AB
Tel: 070-48 28 896, e-post: martin.burrows@cad-q.se

Jan Karlsson, avdelningschef, Hässleholms kommun
Tel: 0451-268391, e-post: jan.karlsson@hassleholm.se

Cad-Q är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna.

Cad-Q bolagen grundades 1989 och har cirka 200 medarbetare vid 20 kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Cad-Q ingår i Addnode-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap.