BarnNet.se

Calma - Årets Nyhet på BARNOCHBABY-mässan

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 23:28 CEST

Stockholm 14 oktober 2010. BARNOCHBABY är Nordens största inköpsmässa för baby- och barnbranschen och pågår för fullt i Kista i Stockholm. På mässans första dag delades den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Nyhet” ut till mässans mest intressanta barnprodukt. Priset delades ut för tredje året i rad och utses av en oberoende jury.

Årets Nyhet: flaska för matning med bröstmjölk

Vinnaren blev en nappflaska specifikt utformad för matning med bröstmjölk, nappflaskan Calma från Medela Medical. Med Calma ska barnet lätt kunna skifta från bröstet till nappen och tillbaka igen, utan att amningen störs. Motiveringen löd:

”En innovativ produkt med en nydanande teknik som får stor betydelse för mamma, pappa och barn under den första viktiga perioden i bebisens liv. Nappen för bröstmjölk gör det möjligt för barnet att växla mellan bröst och flaska, utan att amningen störs.”

-          Vi har fått mycket positiv respons från amningsrådgivare och barnmorskor när vi presenterat produkten, och att nu även få juryns erkännande stärker vår tro på att det här är en riktigt bra produkt som kommer att göra skillnad, säger Helene Rydberg på Medela Medical.

… och haklapp vann utmärkelsen Besökarnas Favorit

I år fick även konsumenter och besökare vara med och utse ”Besökarnas Favorit” på själva mässan och på sajten BarnNet.se. Över 700 personer röstade och vinnaren blev Jag kan själv-haklappen från KidsKafé. Med hjälp av fiffig kardborrelösning stänger den glappet mellan barnet och bordsskivan, vilket minimerar risken för spill. Idén föddes under en föräldraledighet, då Lars Lindqvist tröttnade på att skura golvet mellan matningarna och helt sonika sydde en ny sorts haklapp av tältduk.

-          För mig som ny på babymarknaden är det oerhört betydelsefullt att få just utmärkelsen Besökarnas Favorit, eftersom det ju är slutkunderna som har röstat fram den, säger Lars Lindqvist på KidsKafé.

Multifunktionell trend

Både bland de nominerade tävlingsbidragen och bland övriga produkter på mässan ses flera tydliga trender: unisex, trygghet för föräldrarna och multifunktionella prylar som t ex vagga, matstol och babysitter i ett, eller en lekmöbel med flera användningsområden.

-          Smarta, multifunktionella prylar med lång livslängd syns hos många tillverkare, något som är helt rätt både av miljö- och utrymmesskäl, säger Susan Falck, chefredaktör på BarnNet.se.

Om mässan
Mässan arrangeras av Branschorganisationen Barn- och babyprodukter och är en icke-publik inköpsmässa, där såväl etablerade aktörer som mindre uppstickare visar upp sina nya produkter för den nordiska marknaden, som t ex barnvagnar, bilbarnstolar, spjälsängar och babysitters. I år är mässan större än någonsin, med en hall på ca 6 000 kvm och ett 80-tal utställare på ca 3 000 kvm monteryta. BarnNet.se har utsetts till officiell mediepartner.

Om BarnNet.se
BarnNet.se har etablerat sig som Sveriges största guide till barnprylar och barnbutiker. Här finns nära 8 000 produkter, 2 700 varumärken och 2 000 butiker samlade på ett ställe, tillsammans med köpråd, tips och reportage. Varje månad besöks www.barnnet.se av omkring 140 000 köpsugna besökare.

Kontaktdetaljer BarnNet.se

Susan Falck, chefredaktör