Andreas & Georges AB

Cambobo - webbtjänsten och appen som ska locka till sig världens studenter

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 00:31 CET

Idag släpper företaget Andreas & Georges AB webbtjänsten Cambobo – en kostnadsfri marknadsplats för studenter som köper och säljer begagnad kurslitteratur. Snabbhet, enkelhet och extra finess är framgångsreceptet. Företaget släpper även tjänsten som Android-applikation, vilket man är helt ensam om bland aktörerna på den svenska marknaden. Först ut är Sverige och fler länder står på tur.

Utmanar annonseringssajterna med snabbhet och extra finess

Cambobos grundare, Andreas Eriksson och Georges Polyzois, har i sin tjänst satsat på att ta bort alla tidstjuvar som de traditionella annonseringstjänsterna innehåller. På Cambobo behövs till exempel inget användarkonto. Och det går snabbt att lägga in en annons. Boken som ska annonseras ut kan sökas upp och all information, såsom till exempel ISBN-numret, författare och förlag laddas upp automatiskt.

- Vår webbtjänst är ju inte unik, säger Andreas Eriksson. Däremot har vi sett till att skapa en del finesser som vi hoppas ska uppskattas av studenterna. Vår sökfunktion är mycket kraftfull, vilket gör att du kan använda och kombinera sökord precis som i en vanlig sökmotor. En annan smart grej är möjligheten till förhandsgranskning och sökning i böcker. Sen vill vi såklart slå ett slag för vår Android-applikation.

Cambobo som Android-applikation för mobiltelefon

Utöver webbtjänsten släpps även en Android-applikation. En annons läggs snabbt upp genom att scanna bokens ISBN-nummer med mobilens kamera. När en användare letar efter en bok kan både fritextsökning och scanningsfunktion användas. Genom möjligheten att ange geografisk position i form av postnummer i annonsen, kan sökresultaten presenteras med både avstånd till annonsören och position på karta. Appen kan laddas ner kostnadsfritt via hemsidan eller direkt från Android Market.

Började som ett tekniskt experiment

- Projektet Cambobo började som ett tekniskt experiment men har under tidens gång vuxit fram till en tjänst som vi ser mycket stor potential i, säger Georges Polyzois. Vårt mål är att bli den självklara marknadsplatsen för begagnad litteratur. Först ut är Sverige men planen är att öppna upp i fler länder inom kort.

Webbadresswww.cambobo.com

Företaget Andreas & Georges AB grundades november 2010 av utvecklarna Andreas Eriksson och Georges Polyzois i Stockholm. Filosofin som ligger till grund för verksamheten är enkel - ”Vi skapar digitala tjänster som är kul att utveckla!”. Den första tjänsten att släppas är Cambobo – en kostnadsfri marknadsplats för studenter som köper och säljer begagnad kurslitteratur.

Läs mer om företaget på hemsidan www.andreasgeorges.com och bloggen www.andreasgeorges.com/blog/