Årets Kock AB

Camilla Läckberg och Eskil Erlandsson i juryn för Årets Kock 2010

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 13:40 CET

Sveriges jordbruksminister samt en av våra populäraste deckarförfattarinnor ingår tillsammans med svenska och internationella stjärnkockar i juryn, när finalen av Årets Kock 2010 avgörs i Stockholm den 28 januari.

Camilla Läckberg har gjort sig känd bland den stora allmänheten för sina deckare om polisen Patrik, han författande hustru Erica och livet i det lilla kustsamhället Fjällbacka. Vad Camilla inte är lika känd för är att hon har ett brinnande matlagningsintresse och att hon tillsammans med Årets Kock 2001, Christian Hellberg, gett ut kokboken Smaker från Fjällbacka.

I finalen gör sex kockar från Stockholm och Göteborg upp om titeln Årets Kock 2010. Finalisterna har fem timmar på sig att laga två tävlingsrätter. Den första ska skapas utifrån en råvarukorg, vars innehåll hålls hemligt fram till 45 minuter innan tävlingen börjar. Den andra uppgiften är att skapa en modern restaurangrätt på huvudråvarorna två renkalvssadlar och fyra rentungor samt minst en ekologisk mejeriprodukt, förutom ekologiskt smör.

I jurygrupperna ingår:

Ordförande (sitter med i båda jurygrupperna)

Metodjury (bedömer handlag och hygien)

Markus Aujalay (tävlingsledning), Årets Kock 2004, Winterviken, Stockholm

Jonas Dahlbom (tävlingsledning), Årets Kock 1996, Dahlbom på Torget, Åre

Råvarukorg, tävlingsuppgift 1:

Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, ordförande Föreningen Årets Kock, Långbro Värdshus, Älvsjö, Elisabeth Johansson, Mediamat, Stockholm, Henrik Norström, Lux Stockholm, Stockholm, Leif Mannerström, Sjömagasinet, Göteborg, Krister Dahl, Kocklandslaget, Paul Svensson, Restaurang F12, Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Elin Peters, journalist Dagens Nyheter samt Camilla Läckberg, författare

Huvudråvara ren, tävlingsuppgift 2:

Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, ordförande Föreningen Årets Kock, Långbro Värdshus, Älvsjö, Gustav Otterberg, Leijontornet, Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, Fond, Göteborg, Magnus Ek, Oaxen, Mörkö, Mathias Dahlgren, Mathias Dahlgren, Stockholm, Hans Välimäki, Chez Dominique, Helsingsfors, Ulrika Bengtsson, Roger Smith, New York, Helena Donar, marknadsdirektör Arla Foods samt Eskil Erlandsson, jordbruksminister

De sex kockarna i finalen är Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm, Sebastian Höckert, Swedish taste, Göteborg, Christofer Ekman, Fredsgatan 12, Stockholm, Daniel Räms, Pontus!, Stockholm, Linus Ström, Thörnströms kök, Göteborg samt Gustav Trägårdh, Basement, Göteborg

Välkommen till finalen!

Finalen av Årets Kock 2010 avgörs den 28 januari i Annexet, Globen, Stockholm. Första finalist startar kl 08:00 och vinnaren koras ca 15:30. Anmäl dig här om du vill bevaka finalen, eller gå in via www.aretskock.se. För frågor eller bokning av intervju med finalister eller jurymedlem, kontakta Anna Gustafson, presschef Årets Kock, anna.gustafson@svenskmjolk.se

076-116 43 31.

www.aretskock.se finns bilder på samtliga finalister för fri publicering.

Fredrik Eriksson, juryns ordförande: 070-349 60 68

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82

Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.