Dataföreningen i Sverige

Camilla Lindberg (FP) och Spotify fick 2009 års Diamanter av Dataföreningen

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 15:15 CEST

Dataföreningens Diamant till Årets IT-politiker delades ut till Camilla Lindberg (FP) och samma utmärkelse men i kategorin Årets mest innovativa IT-företag gick till Spotify. Vinnarna röstades fram av Dataföreningens medlemmar. Prisen delades ut i samband med Dataföreningen i Sveriges föreningsstämma den 23 april.

2009års IT-politiker
- Camilla Lindberg (FP), Riksdagsledamot för Folkpartiet fick utmärkelsen årets IT-politiker för att hon visade stor integritet genom sitt agerande i FRA-frågan.
- Jag är väldigt tacksam och stolt över att tilldelas Diamanten. Att priset i år går till mig och till Spotify visar på två väldigt viktiga frågor i IT-samhället. För det första måste vår personliga frihet och integritet "översättas" till en lagstiftning som fungerar på nätet. Vi ser ständiga hot och rop på kontroller dyka upp. För det andra måste vi ändå ha ett fungerande rättssamhälle på nätet. Jag tror att det här bara är början på en viktig utveckling.

2009års innovativa företag
- Spotify fick utmärkelsen som årets innovativa företag för att de utvecklat tjänsten alla väntat på - en mjukvara som förändrar användandet av musik.

Annica Bergman, VD Dataföreningen i Sverige:
- Det är verkligen spännande att se vilka våra medlemmar röstar fram som vinnare av våra Diamanter. Hela nomineringsförfarandet och röstningsprocessen är medlemsdriven och kandidaterna visar på såväl bredd som engagemang och nytänkande. I år är båda pristagarna goda exempel eller företrädare på den brytningstid vi befinner oss i med intensiv debatt om tekniklösningar kontra integritet, rättsäkerhet och upphovsrätt.

- Spotify är nog Sveriges mest omtalade IT-företag med sitt framgångsrika koncept för kommersiell kulturkonsumtion via webben. Kunderna kan välja mellan att betala en månadsprenumeration eller använda tjänsten gratis men då med reklaminslag. Det är väldigt roligt att genom vårt pris visa vilken betydelse nya innovationer har.

- Lika viktigt är det att uppmärksamma politiker som främjar utveckling och användning av IT i Sverige. Camilla Lindberg har ju blivit både känd och prisad för sitt ställningstagande om FRA. Förutom det har hon bl a efterlyst ett handlingsprogram för hur efterfrågan på IT-kompetens ska mötas med utbildningssatsningar. Det är ett problem som kan komma att hota Sveriges ställning som framstående IT-nation.

För mer information kontakta:
Annica Bergman, tel: 070-609 66 65, e-post: annica.bergman@dfs.se

Camilla Lindberg, 070-379 43 43
Ulf Schyldt, presskontakt för Camilla Lindberg, 0708-54 90 67.
Högupplöst bild på Camilla Lindberg för fri publicering finns här:

Sophia Bendz, Marketing & Communications Manager, Spotify
www.spotify.com/en/about/press/