Vänsterpartiet

Camilla Sköld Jansson: Regeringen stöder hårt kritiserad princip i tjänstedirektivet!

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2004 14:32 CEST

- Det som facket ser som ett av de största hoten på många år betecknar regeringen som en teknisk fråga, säger vänsterpartiets ledamot i arbetsmarknadsutskottet Camilla Sköld Jansson efter dagens interpellationsdebatt med näringslivsminister Leif Pagrotsky om EU:s tjänstedirektiv.

Sköld Jansson konstaterar att socialdemokraterna inte är beredda att ifrågasätta ursprungslandsprincipen i det s k tjänstedirektivet. En princip som säger att företag från andra länder ska kunna vara verksamma i Sverige utan att behöva följa våra lagar och regler. Näringsministern beskriver principen som en fråga av " teknisk natur" och klargör att han inte har några planer på att motsätta sig principen i kommande förhandlingar.

- Det är ursprungslandsprincipen som är det stora hotet mot löntagarna, konsumenterna och miljön. Och denna princip är regeringen inte beredd att stoppa. Det var ett klargörande svar, forsätter Sköld Jansson.

Hon är inte särskilt förvånad eftersom regeringen under flera år har uppmanat kommissionen att utarbeta ett direktiv med det innehåll som nu finns i det gällande förslaget. Så sent som i mars gav man grönt ljus för en fortsatt avreglering av tjänstemarknaden.

- Som vi har misstänkt får nog socialdemokraternas senkomna kritik mot tjänstedirektivet mest förstås mot bakgrund av att man försöker göra EU-valet till ett traditionellt högervänsterval. Men när regeringen tvingas svara officiellt kan man inte använda valretorik.

- Det är absurt att stödja en princip som betyder att italienska företag bara behöver följa Berlusconis lagar när de är verksamma i Sverige, avslutar Camilla Sköld Jansson.

För ytterligare information;
Camilla Sköld Jansson 070-34 39 633