Camilla Sköld Jansson utmanar arbetslivsministern på EMU-debatt

Pressmeddelande   •  Jun 10, 2003 14:59 CEST

Camilla Sköld Jansson (v), ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott utmanar arbetslivsminister Hans Karlsson på EMU-debatt.

- Konsekvenserna för arbetsmarknaden kan bli stora vid ett EMU-medlemskap. Därför är det viktigt att löntagarna får höra Hans Karlssons argument för ett svenskt EMU-medlemskap ur ett arbetsmarknadsperspektiv. Olika utredningar pekar ju på risker för löntagarna vid ett EMU-inträde, säger Camilla Sköld Jansson.

- Hur ser arbetslivsministern på möjligheterna att undvika en ökning av arbetslösheten utan en egen ränte- och valutapolitik? Hans tidigare arbetsgivare LO finns ju inte med på ja-sidan därför att man anser att det inte finns något skydd mot ökad arbetslöshet sedan Göran Persson avfärdat LO:s villkor om buffertfonder, fortsätter Sköld Jansson

- Hur tror Hans Karlsson att de ökande kraven på flexibilitet i EMU kan påverka anställningsskyddet, vilkoren för arbetslösa och lönebildningen? Det är några frågor som jag tror att löntagarna har ett intresse av att få svar på innan folkomröstningen

- Jag tror säkert att vi kan komma överens om en lämplig tid och plats för en debatt, avslutar Camilla Sköld Jansson

För ytterligare kommentarer:
Camilla Sköld Jansson, riksdagsledamot, 070-343 96 33