Nigabs pressrum

Campari får ny elegant design

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 13:44 CEST

Det är ingen överdrift att påstå att Campari är en av världens mest kända hemligheter, spridd sedan 150 år till fler än 190 länder. Campari räknas i dag som ett av dryckesvärldens allra främsta varumärken. Nu blir den världsberömda aperitifen ännu elegantare – samma recept, men ny design.

Campari föddes 1860 då caféägaren Gaspare Campari skapade receptet. Gaspare Campari var en stor dryckesentusiast som laborerade med många drycker genom att extrahera aromatiska kryddor, bittra örter och frukter i alkohol och vatten. Sina experiment serverade han på sitt café i Milano. Den dryck han blev mest känd för kallade han ”holländsk bitter” – resten är historia.

I dag är Campari själva ryggraden i Gruppo Campari – världens sjätte största dryckeskoncern. Camparis nya design har tagits fram av Londonbaserade Claessens International ltd som räknas till de främsta aktörerna inom branding och varumärkesdesign. Den nya flaskan, som är helt unik, har fått en längre, smäckrare hals och en mer sofistikerad midja. Etiketten förenar modern stil och elegans med tradition och historia. Logotyp, vapensköld, namnet Bitter och staden Milano har följt med in i den nya designen, där logotypen fått silverfoliering, färgval och visuellt uttryck gjorts tydligare och helhetsintrycket blivit mer sofistikerat.

Milano är ett av världens främsta mode- och designcenter och Andrea Conzonato, Chief Marketing Officer för Gruppo Campari menar att detta ursprung varit vägledande i utvecklingen av den nya designen.

– Camparis nya utseende utstrålar självförtroende, stil och elegans och befäster bilden av Campari som en italiensk ikon över världen, säger han.

Campari är major brand och ett av ett 40-tal varumärken hos Gruppo Campari med bas i Milano. Camparigruppen är idag världens sjätte största bolag i dryckesbranschen och sysselsätter fler än 4 000 personer. Gruppens mest kända produkter är Cinzano, Glen Grant, Aperol, Wild Turkey och en lång rad andra storsäljare. Gruppo Campari marknadsför sina produkter i över 190 länder.

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.