Kreatel Communications AB

Canal Digital Sverige AB levererar bredbandsteve på Kreatels set-top-box-system

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 09:40 CEST

Kreatel Communications AB har tecknat ett avtal med Canal Digital Sverige. Kreatel kommer vara en av leverantörerna av set-top-boxar med mjukvara till Canal Digitals lansering av Bredbandsteve i svenska bredbandsnät.

Canal Digital, Sveriges största digital-TV-operatör, gör nu sitt TV-erbjudande tillgängligt även i bredbandsnäten och Kreatel blir en av leverantörerna av set-top-boxar till Canal Digitals Bredbandsteve. Med en box från Kreatel och ett abonnemang från Canal Digital får tittarna tillgång till en mängd TV-kanaler och filmer (video-on-demand) med högsta bildkvalitet.

Bredbandsteve har länge omtalats som ett sätt för telekom-operatörer att öka kundlojaliteten och få nya intäktsströmmar. Nu ger sig också traditionella TV-operatörer in på bredbandsmarknaden och konkurrerar. Med gedigen erfarenhet av TV-branschen kan Canal Digital dra ytterligare nytta av sitt befintliga TV-erbjudande via en ny distributionskanal, samtidigt som de mer flexibla systemen erbjuder möjligheter för nya mervärdestjänster.

- Satsningen på Bredbandsteve är naturligt för oss, eftersom det är ytterligare ett sätt för oss att kunna erbjuda TV-tittarna det bästa TV-utbudet, säger Michael Fors, VD Canal Digital Sverige AB.

Då Bredbandsteve och video-on-demand består av mycket attraktivt innehåll är det ett krav från programbolag och rättighetsinnehavare att signalen sänds krypterad. Kreatels system innehåller nyckeln som tar emot och dekrypterar signalen så att abonnenten får tillgång till kanalerna och filmerna på sin TV.

– Europa har visat vägen med stora och väldigt framgångsrika Bredbandsteve-projekt, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Att det nu är vår hemmamarknad som drar igång gör det extra angenämt att arbeta med Canal Digital för att erbjuda TV-tjänster över Bredband.

Om Kreatel
Kreatel erbjuder mjukvaruplattformar och set-top-boxar för TV-baserade tjänster i IP-nät. Med integrerade lösningar av mjukvara, hårdvara och konsulttjänster ger Kreatel förutsättningar för en högkvalitativ upplevelse för konsumenten, samtidigt som framtidssäkerhet och lönsamhet för operatören säkerställs. Kreatels mjukvara är en öppen utvecklingsmiljö som gör det möjligt för operatörer och tredjepartsföretag att utveckla och distribuera digitala applikationer som TV, video, spel, e-post, Internet osv. till den vanliga analoga TV:n. Kreatels lösningar är implementerade av flertalet DSL- och fiberoperatörer internationellt.

Om Canal Digital
Canal Digital är ett helägt Telenor bolag och Nordens och Sveriges största distributör av digital TV. Canal Digital erbjuder runt 80 TV-kanaler, 20 musikkanaler och interaktiva tjänster via kabel, satellit och bredband.