Cancerfonden

Cancerfonden knyter ett Rosa Band kring Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 11:09 CEST

I dag startar Cancerfonden kampanjen Rosa Bandet till förmån för svensk bröstcancerforskning. Varje krona som samlas in betyder mer bröstcancerforskning och på sikt fler friska kvinnor.

Varje dag får tio kvinnor i Sverige besked om att de har bröstcancer. Sammanlagt upptäcks 6 500 nya bröstcancerfall varje år. Under oktober månad uppmärksammas den livsviktiga kampen mot bröstcancer över hela världen i kampanjen Rosa Bandet.

Cancerfonden tar hjälp av kända svenskar, TV3, ICA, Aftonbladet, Amelia, idrottsföreningar med flera för att lyfta årets Rosa Bandet-insamling mot nya höjder. Kristin Kaspersen, Paulo Roberto och Alexandra Pascalidou är några av Cancerfondens ambassadörer som startat nätinsamlingar på www.cancerfonden.se/rosabandet. Och förhoppning är att många, många fler ska göra samma sak. På webbplatsen kan också företag och föreningar bli ”Cancerfondens Vänner” genom att sälja Rosa Band.

- Målet är att alla svenskar, kvinnor som män, ska bidra till en fortsatt framgångsrik bröstcancerforskning. Tack vare forskningen har vi Europas högsta överlevnad i bröstcancer, (10-årsöverlevnaden är 74 procent), säger Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden.

Alla bidrag som kommer in genom kampanjen Rosa Bandet är öronmärkta för forsknings- och vårdutvecklingsprojekt av betydelse för diagnostik, behandling och vård vid bröstcancer. I juli 2004 kunde Cancerfonden tillsätta tre nya forskartjänster inom området bröstcancer tack vare de pengar som samlades in under förra årets TV-gala.

Under oktober kommer aktiviteter till förmån för bröstcancerforskningen att ske över hela Sverige och den 26 oktober avslutas kampanjen med den stjärnspäckade Rosa Bandet, Bröstgalan 2004 i TV3 med Renée Nyberg som programledare.

För mer information kontakta:
Ursula Tengelin, generalsekretarare
Tel 08-677 10 03, Mobil 0706-93 95 10

Greta Edlund, projektledare, Rosa Bandet
Tel 08-677 10 51, Mobil 0708-88 13 09

Gunilla Wredenberg, pressansvarig
Mobil 0733-422 755

Cancerfonden är en ideell organisation med uppgift att samla in och fördela pengar till cancerforskning, informera om cancer och stödja verksamhet inom vård och behandling. www.cancerfonden.se