CareerBuilder.se

CareerBuilder hjälper långtidssjukskrivna

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 11:52 CEST

Det kan finnas trötthet, rädsla och en känsla av att man undrar om det kommer gå bra igen. Är man lika duglig och användbar på arbetet igen efter det som hänt? Vad säger arbetskamraterna och hur beter de sig? Kommer de anpassa sig efter dig eller håller de sig hellre undan? Eller går det att kanske anpassa arbetsuppgifterna efter den sjukskrivne?

Frågorna är många och för varje sjukskriven är det tufft att komma tillbaka efter en lång tid borta från arbetet, oavsett det är på grund av en olycka eller någon annan orsak. I de gamla industrilokalerna på Rosenlundsgatan på Söder i Stockholm har företaget Careerbuilder sitt kontor. Det är ljust och fräscht med vitmålade väggar, luftigt och högt i tak. Jag slår mig ner inne hos Jorge Vasquez, som är vd för Careerbuilder Norden, för att få reda på varför de valt att ha en arbetstränande praktikant hos sig.

Varför låter Careerbuilder en långtidssjukskriven arbetsträna här?

Oftast tar man in praktikanter/ långtidssjukskrivna för att avlasta organisationen från mindre komplexa arbetsuppgifter. I Christers fall föll jag för honom som person, när jag först fick höra hans story så flyttade jag på möten för att få till en träff med honom och hans handläggare från Personalstrategerna. Efter att vi hade pratat med varandra i ca tio minuter så ville jag bara få chansen att göra en sak, hjälpa honom att få självförtroendet tillbaka.  Jag satt mitt emot en person med stor potential, men det verkade som jag var den enda i rummet som såg det.

Mitt mål med att jobba med Christer är inte att han ska arbetsträna hos Careerbuilder för att han i framtiden skall hitta ett jobb. Mitt mål är att hjälpa honom hitta självförtroendet igen, att få honom att inse hur duktig och värdefull han kan vara för en organisation, familj och för omgivningen så att han i framtiden kan göra karriär, avslutar Jorge. Christer är med i projektet Faros, som är ett samarbete mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan, och han arbetstränar tre dagar i veckan med fem timmar per dag. Arbetsuppgifterna består i att bland annat skriva artiklar och göra press-releaser samt en del research, där ingen dead-line eller någon stress kan påverka honom eller hans arbetsuppgifter negativt. Ett relativt lugnt arbete, med inriktning på sin tidigare journalistiska erfarenhet, som tar honom tillbaka mot arbetslivet igen.

Christer Ryderfelt

CareerBuilder.se är ett dotterbolag till CareerBuilder.com, som är den ledande aktören inom onlinerekrytering i USA. CareerBuilder ägs till viss del av Microsoft vilket innebär tex att vi ansvarar för karriärdelen på MSN. CareerBuilder finns representerande i 37 länder och har ca 2000 anställda.

Vårt mål är att göra det så enkelt och effektivt som möjligt att hitta sitt drömjobb för alla talangfulla jobbsökare och att nå ut till Sveriges bolag och hjälpa dem att attrahera och behålla sin absolut viktigaste resurs: sin personal.

Personalen är ett företags viktigaste tillgång - vi kan verkligen personalförsörjning. Vi erbjuder inte bara produkter; vi erbjuder omfattande rekryterings- och employer brandinglösningar vilka ger företag de uttrycksmedel som krävs för att nå de mest talangfulla kandidaterna som behövs för att driva företaget framåt i dagens tuffa konkurrens.

VÅR VISION
Som den världsledande aktören inom human kapitallösningar, hjälper vi organisationer att hitta och attrahera sin viktigaste tillgång – sin personal. Vi använder teknik i världsklass, dataanalyser, ett konkurrenskraftigt partnernätverk och en överlägsen kundservice för att matcha rätt människor med rätt jobb.

VÅR VÄRDEGRUND

• Candor
    Vi kommunicerar med tydlighet, ärlighet och respekt i alla relationer - både internt och externt.
  • Disciplined Freedom
    Vi ger ledare inom organisationen frihet att driva sin egen verksamhet. Vi ger högpresterande medarbetare frihet under ansvar. Vi belönar dem och håller dem ansvariga för att nå framgång.
  • Passion
    Vi har en passion för att nå våra egna och företagets mål, samt att hjälpa våra kunder att nå framgång.
  • Agility
    Vi måste ständigt och snabbt omvandla information till handling. Vi är förändringsbenägna och arbetar alltid för att utvecklas och ligga steget före.
  • Easy to do business with
    Vi bemöter varje situation, både internt och externt, med en positiv ”inga problem”-attityd. När vi ställs inför nya utmaningar, agerar vi konstruktivt så att resultatet överträffar förväntningarna.

VÅR HISTORIA

2004 - Johan Hjelte, Anders Selvehed och Nicklas Jonsson grundar Intence Media AB.  Samma år lanseras sajten Jobbguiden.se och den första utgåvan av boken Jobbguiden produceras och ges ut.
2007 - CareerBuilder köper Jobbguiden. Samarbetet med MSN lanseras och Jobbguiden har nu det största nätverket för platsannonsörer. Omsättningen har ökat med ca 1000 % på två år.
2008 - Företaget byter namn till CareerBuilder.se och vi lanserar ytterligare en TV-kampanj.
2010- I januari kommer vi för första gången över 100 000-gränsen vad gäller unika besökare på KIA. CareerBuilders unika applikation på Facebook Work@ lanseras och våra designprodukter utvecklas och förfinas i vår avdelning CBMedia. Vi presenterar Nordens största karriärmässa för yrkesverksamma akademiker och young professionals i Ericsson Globe Arena.
2011 - Vår trafik ökar och ligger runt ca 160 000 besökare, vi får in nya samarbetspartners som SJ och KTH. CareerBuilder anordnar ett flertal kundseminarier samt presenterar en ny undersökning inom employer branding tillsammans med forskare vid Lunds Universitet. Vi utökar med ytterligare en karriärmässa i Göteborg och planerar att genomföra ytterligare en mässa i Stockholm under hösten 2011.

VÅRA MEDARBETARE

Careerbuilders kultur genomsyras av ett sant entreprenörskap, höga mål och en stark drivkraft att utvecklas. Våra medarbetare är kreativa, konsultativa och kompetenta.Vi är ett sammansvetsat och energiskt team med höga ambitioner där varje individ är lika viktig.