Division By Zero

Carema testar virtuella cykelturer som stimulans till demenssjuka

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 12:59 CEST

jDome BikeAround innebär att den demenssjuke erbjuds cykla i en virtuell verklighet på valfri plats, till exempel sin barndoms kvarter, för stimulans och avkoppling. Två cyklar med tillhörande datorer och skärmar finns idag uppställda på Caremas boenden Högdalens Äldreboende och Hemmet för Gamla i Enskede, båda i södra Stockholm. De som provat cykeln, de närstående och medarbetarna är mycket positiva till den upplevelse som erbjuds.

Används som exempel av Google
"Det är inte bara en funktionsbevarande teknisk lösning, utan betyder också omtanke och hjärta i omsorgen på olika sätt. Cykelturen inbjuder till samtal och minnen. Vi använder filmer från Google Street View, och Googles ledning använder oss som gott exempel när de är ute och föreläser på exempelvis innovationsseminarier. Det känns roligt och motiverande för oss som litet svenskt företag", säger Anders Frisk, VD för Division By Zero.

"Den demenssjuke erbjuds en upplevelse och förhöjd livskvalitet som kan underlätta i vardagen. Våra medarbetare på de båda boenden där cykeln testats, vittnar om att de demenssjuka själva kommer igång med att berätta om sitt tidigare liv och sina önskningar under "cykelturen". Det leder till bättre kännedom och möjligheter att bemöta deras önskemål från medarbetarnas sida", säger Jonas Jarborn, innovationsansvarig på Carema.

Stimulerar till samtal
Marina Fondelius, aktivitetsansvarig på Högdalens äldreboende, instämmer.
"Bota demens går inte, men vi kan göra mycket för att underlätta för den som drabbats genom fysisk och psykisk stimulans. Den virtuella cykelturen hjälper till att skapa känsla genom att personen kan minnas platser där man växt upp eller bott. Det får igång samtal, både med oss i personalen, mellan de boende på avdelningarna och med de närstående", berättar Marina.

"Vi har till exempel många gamla Stockholmsgrabbar här på Högdalen. De tycker om att "cykla" runt på Sankt Eriksgatan och andra välkända platser, minnas hur det var förr och känna igen sig."

En kvinna som testade cykeln valde att se sig om i sin barndoms hembygd i trakten av Åsele i Västerbotten.
"Hon blev starkt berörd, sa att hon fick som "ont i hjärtat". En tid senare kom hennes bror på besök, han hade nyss besökt hembygden och de fick mycket att tala om", berättar Marina Fondelius.

Vid ett annat tillfälle bad en blind kvinna att få prova en cykeltur på gatan där hon bott tidigare. Marina hjälpte henne genom att berätta vad som visades på skärmen; tillsammans kände de igen makens bil och gardinerna i lägenhetens fönster. Det blev en fin och berörande upplevelse för båda.

Marina Fondelius tycker att jDome BikeAround fungerar bra, även om det fortfarande behövs en del mindre justeringar.
"Det är viktigt att göra cykeln lätt tillgänglig för både boende och närstående, då blir den använd. Det är ett bra verktyg i vardagen", säger hon.

Nu ska jDome BikeAround lanseras på bred front. Bland annat presenteras projektet på Hälsans nya verktyg under Almedalsveckan den 1 juli. Kinesisk TV har redan filmat cykeln på Högdalen.

För mer information, kontakta:

Division By Zero: Anders Frisk, VD, tel. 0735-00 45 90

Carema: Informationschef Susanne Bodin Eklöf, tel. 0766-21 76 87

Carema Care är ett av Sveriges ledande företag inom omsorg. Vi ger stöd, vård och omsorg till äldre samt till personer med funktionsnedsättning, missbruksproblem eller psykiska sjukdomar. Vi utvecklar omsorgen med kvalitet och nytänkande. Carema Care finns i hela Sverige. Carema Care ingår i Ambea AB, tillsammans med systerföretagen Rent-A-Nurse, Rent-A-Doctor och Mehiläinen i Finland.

jDome BikeAround är en världsnyhet från Division By Zero som möjliggör för bl. a demenssjuka att kunna uppleva gamla minnesbilder genom att cykla fram i en välkänd och vald miljö. Bildsekvenserna tas ner i den omvälvande jDome-skärmen med hjälp av Google Street View. jDome gör dina minnen till verklighet.