Wireless Maingate - a Sierra Wireless company

CareTech väljer Maingate M2M för sina digitala trygghetstjänster

Press Release   •   Sep 04, 2014 09:00 CEST

CareTech väljer Maingates kommunikationsplattform Maingate M2M Connectivity för att säkra kommunikationen i sina trygghetstjänster. Det finns 200 000 analoga trygghetslarm i Sverige idag som ska bytas ut mot digitala under de närmsta tre åren. CareTech är ledande som leverantör av digitala trygghetslarm och det kan leda till 30 000 nya abonnenter per år under de kommande åren som Maingate då tar ansvar för i sin kommunikationsplattform.

Fördelarna med helt digitala trygghetslarm är säkerhet, effektiv hantering samt möjlighet till utökade tjänster. Digitala trygghetslarm kan övervakas hela tiden, man kan se om varje larmenhet är online. Om förbindelsen bryts kan man agera snabbt och åtgärda problemet.  De analoga trygghetslarmen som utnyttjar det analoga telenätet kontrolleras genom att användaren rings upp regelbundet. Vanligtvis görs det en gång per dygn. Det innebär att många analoga trygghetslarm, trots dessa resurskrävande kontrollrutiner, kan vara ur funktion upp till 24 timmar utan att det uppmärksammas. Med trygghetslarm via det analoga telenätet finns det en dold risk när teleoperatören eller någon annan i larmkedjan sätter in en digital utrustning någonstans i kedjan, det kan påverka telenätförbindelsen avseende analoga protokoll eller medföra andra avbrott. Med digitala trygghetslarm upptäcker man snabbt alla typer av avbrott.

”Övergången till digitala trygghetstjänster är strategisk för CareTech centralt avseende vårt erbjudande till marknaden. Vi har efter en noggrann genomgång av marknaden och leverantörer, valt Maingate som partner för att hantera kommunikationen av våra digitala trygghetstjänster. Vi har haft höga krav på kvalitet, prestanda och pris och vi är övertygade om att vi nu har rätt partner i Maingate för detta”, säger Ulf Lindsten, VD på CareTech.

”För oss är det oerhört viktigt och roligt att CareTech valt Maingate som partner för sin digitala kommunikation och ett bevis på att vi har ett starkt erbjudande och den kompetens företag förväntar sig i valet av en leverantör av M2M kommunikation. Vi är stolta över att CareTech har valt Maingate för att lösa kommunikationsbehoven till sina digitala trygghetstjänster”, säger Baard Eilertsen, VD på Maingate och fortsätter: ”CareTech är ett bolag i den absoluta framkanten i att leverera högkvalitativa digitala tjänster. Kraven som dessa tjänster ställer på de underliggande systemen är oerhört tuffa. Detta driver oss att hela tiden vidareutveckla våra system och plattformar och att vi har hundra procent koll på kvalitet och prestanda.”

Om CareTech

CareTech AB erbjuder kommuner och vårdgivare kompletta, trygga och kvalitetssäkrade trygghetssystem för äldre och funktionshindrade. Våra smarta, högteknologiska produkter och tjänster ger brukare, personal och anhöriga stöd i de dagliga rutinerna så att god kvalitet, trygghet och effektivitet kan uppfyllas. Idag är CareTech marknadsledande inom digitala trygghetslösningar och vi erbjuder allt från enstaka produkter till kompletta system med hård- och mjukvara, service och support. Företaget grundades i Kalix 1988 och har sedan dess utvecklat kompletta trygghetslösningar för vård och omsorg. CareTech finns representerat i femton länder i Europa samt i Australien och Asien. www.caretech.se

Om Maingate

Wireless Maingate AB grundades 1998 och är ett ledande ICT bolag. Vi erbjuder M2M kommunikation och IT system för den europeiska marknaden. Vi är en betrodd partner till över 1000 kunder, inklusive ledande energibolag såsom E.ON, Fortum och Vattenfall. Vi samarbetar nära med teknikpartners såsom Gemalto, Oberthur, Schneider Electric, Kamstrup, Telia, Tele2 och Deutsche Telekom. Idag säkrar vi kommunikation för 55 % av alla smarta elmätare i Sverige, 20 % av alla smarta elmätare i Finland, 70 % av betalterminaler i Sverige och 40 % av alla hemlarm i Sverige. Maingate ägs av den nordiska riskkapitalfonden Verdane Capital VI. Verdanes fonder investerar i och utvecklar nordiska tillväxtbolag, och är i Sverige ägare till, utöver Maingate, bland annat EasyPark och MatHem. www.maingatesolutions.com