Wireless Maingate - a Sierra Wireless company

CareTech velger Maingate M2M for sine digitale trygghetstjenester

Press Release   •   Sep 04, 2014 09:00 CEST

CareTech har valgt Maingates kommunikasjonsplattform «Maingate M2M Connectivity» for å sikre kommunikasjonen i trygghetstjenestene sine. Det finnes i dag 200 000 analoge trygghetsalarmer i Sverige, disse skal i løpet av de neste tre årene skal byttes ut til fordel for digitale alarmer. CareTech er en ledende leverandør av digitale trygghetsalarmer, målet er at Caretech sammen med Maingate i de kommende årene skal  ta ansvar for 30 000 nye abonnenter per år i sin nye  kommunikasjonsplattform

Fordelene med helt digitale trygghetsalarmer er sikkerhet, effektiv håndtering og mulighet for mer omfattende tjenester. Digitale trygghetsalarmer kan overvåkes hele tiden, og man kan se om hver enkelt alarmenhet er online. Hvis forbindelsen brytes, kan man reagere raskt og håndtere problemet.  De analoge trygghetsalarmene som benytter det analoge telenettet, kontrolleres ved at brukeren ringes opp regelmessig. Dette gjøres vanligvis én gang i døgnet. Det betyr at mange analoge trygghetsalarmer, til tross for disse ressurskrevende kontrollrutinene, kan være ute av drift i opptil 24 timer uten at det merkes. Med trygghetsalarm via det analoge telenettet finnes det en skjult risiko for at teleoperatøren eller et annet ledd i alarmkjeden setter inn nytt digitalt utstyr. Dette kan påvirke de analoge protokollenes forbindelse til telenettet eller føre til andre avbrudd. Med digitale trygghetsalarmer oppdager man raskt alle typer avbrudd.

"Overgangen til digitale trygghetstjenester er et sentralt strategisk trekk for CareTech med tanke på vårt tilbud på markedet. Etter en grundig gjennomgang av markedet og leverandører har vi valgt Maingate som partner for å håndtere kommunikasjonen i våre digitale trygghetstjenester. Vi har hatt høye krav til kvalitet, ytelse og pris, og vi er overbevist om at vi nå har funnet vår riktige partner for dette i Maingate", sier Ulf Lindsten, administrerende direktør i CareTech.

"For oss er det svært viktig og flott at CareTech har valgt Maingate som partner for sin digitale kommunikasjon. Dette er et bevis på at vi har en sterk markedsorientert portefølge , høy kvalitet på våre tjenester og den rette kompetansen som forventes av en leverandør av M2M-løsninger. Vi er stolte av at CareTech har valgt Maingate til å løse kommunikasjonsbehovene til de digitale trygghetstjenestene sine", sier Baard Eilertsen, administrerende direktør i Maingate, og fortsetter: "CareTech er en bedrift som er blant de absolutt fremste når det gjelder å levere digitale tjenester av høy kvalitet. Kravene disse tjenestene stiller til de underliggende systemene, er svært tøffe. Dette gjør at vi hele tiden må videreutvikle systemene og plattformene våre, og ha fullstendig oversikt over kvalitet og ytelse."

Om CareTech

CareTech AB tilbyr kommuner og omsorgsytere komplette, trygge og kvalitetssikrede trygghetssystemer for eldre og funksjonshemmede. Våre smarte, høyteknologiske produkter og tjenester gir brukere, personale og pårørende støtte i de daglige rutinene, slik at det kan oppnås god kvalitet, trygghet og effektivitet. I dag er CareTech markedsledende innen digitale trygghetsløsninger, og vi tilbyr alt fra enkeltstående produkter til komplette systemer med maskinvare, programvare, service og kundestøtte. Virksomheten ble etablert i Kalix i 1988 og har siden den gang utviklet komplette trygghetsløsninger for pleie og omsorg. CareTech er representert i femten land i Europa samt i Australia og Asia. www.caretech.se

Om Maingate

Wireless Maingate Nordic AB ble grunnlagt i 1998 og er en ledende IKT-bedrift. Vi tilbyr M2M-kommunikasjon og IT-systemer for det europeiske markedet. Vi er en betrodd partner til over 1000 kunder, inkludert ledende energibedrifter som E.ON, Fortum og Vattenfall. Vi har et nært samarbeid med tekniske partnere som Gemalto, Oberthur, Schneider Electric, Kamstrup, DNA, Telia, Tele2 og Deutsche Telekom. I dag sikrer vi kommunikasjonen for 55 % av alle smarte strømmålere i Sverige, 20 % av alle smarte strømmålere i Finland, 70 % av betalingsterminalene i Sverige og 40 % av alle hjemmealarmer i Sverige. Maingate eies av det nordiske riskikokapitalfondet Verdane Capital VI. www.maingatesolutions.com