Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Carina Moberg: Inför ROT-program för hyresrätten nu

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 15:02 CET

Rapport om hyreslägenheter visar på stort behov av upprustning och snabba åtgärder.

- Läget är allvarligt och i  många fall är behovet av åtgärder akut. Husen är i stort behov av upprustning. Människor blir bokstavligen sjuka av att bo, säger Carina Moberg, bostadspolitisk talesperson (S). Samtidigt går drygt 10 000 byggnadsarbetare arbetslösa. Det är ett enormt slöseri med goda resurser.
Hälften av landets drygt 1,3 miljoner lägenheter har enligt rapporten akuta renoveringsbehov. Det eftersatta underhållet riskerar hälsan hos de boende. I hus med dåliga inomhusmiljöer och fuktproblem ökar risken för astma och allergier.
-  Vi vill se fler attraktiva bostadsområden där människor trivs och mår bra. Här har fastighetsägarna ett mycket stort ansvar. Men vi behöver hjälpas åt för att lyfta hela bostadsområden och vi vill sätta igång redan nu. För att klara den här jättesatsningen behövs ett handslag mellan stat, kommuner, bostadsföretag och byggföretag att tillsammans med de boende påbörja upprustningsarbetet, säger Carina Moberg.
Socialdemokraterna vill också, tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, införa ett särskilt ROT-program som även innefattar upprustning av hyreslägenheter.
- Regeringen Reinfeldt stänger ute hyreslägenheter i sitt ROT-program. Men det är där behoven av upprustning är som störst. Det är obegriplig politik som försätter möjligheten att skapa jobb.
Socialdemokraterna vill också ge hyresrätten bättre villkor. I somras enades de rödgröna partierna om att i ett första steg halvera fastighetsskatten på hyreslägenheter.
- Det behövs för att hyresrätten ska få förbättrade villkor. säger Carina Moberg.

Peder Palmstierna
peder.palmstierna@riksdagen.se; peder.palmstierna@riksdagen.se