Folkpartiet

Carl B Hamilton ny klimat- och energitalesman för folkpartiet

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2007 15:50 CET

Ekonomiprofessorn och riksdagsledamoten Carl B Hamilton har utsetts till folkpartiets talesman i klimat- och energifrågor.

- Carl B Hamilton är en erfaren och engagerad politiker som genom åren på olika sätt arbetat för en annan svensk klimatpolitik. Kärnan i den politiken är mindre utsläpp av växthusgaser, tilltro till vad forskning och modern teknik kan åstadkomma och större användning av marknadsmekanismer, till exempel handel med utsläppsrätter, säger folkpartiledaren Lars Leijonborg i en kommentar.

- Det räcker inte med att vara upprörd, man måste också analysera fram de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att komma till rätta med växthusgaser och klimatförändringar. Just därför att problemet är så viktigt, och resurserna för åtgärder knappa, får vi inte kasta pengar på allt som släpper ut koldioxid utan fokusera på utsläpp av kol, olja och naturgas som är billigast och effektivast att strypa. Fördjupat EU-samarbete på klimatområdet är Sveriges effektivaste väg för att påverka de globala CO2-utsläppen, säger folkpartiets klimat- och energitalesman, Carl B Hamilton.

Carl B Hamilton, Riksdagsledamot (fp)

Anna Prucha, Pressekreterare (fp)