Swedbank

Carl Eric Stålberg utsedd till ordförande i Europeiska Sparbanksföreningen

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2009 14:04 CEST

Swedbanks styrelseordförande Carl Eric Stålberg har utsetts till ny styrelseordförande för den Europeiska Sparbankföreningen (ESBG) för perioden 2009-2012. ESBG är en europeisk bankorganisation vars medlemmar representerar cirka en tredjedel av den europeiska retailbank-marknaden.

ESBG representerar intresset för 29 bankinstitutioner från 26 länder i Europa, med specifikt fokus på retail-verksamhet. De 29 medlemmarna har tillsammans över 6 000 miljarder euro i tillgångar (per januari 2008), 84 000 kontor och 925 000 anställda.

Samtidigt som Carl Eric Stålberg valdes till ny styrelseordförande utsågs även en ny styrelse i ESBG för treårsperioden. I den nya styrelsen finns representanter från banker i totalt femton europeiska länder.

- Jag är väldigt hedrad att ha fått uppdraget. ESBG bedriver bland annat ett viktigt lobbyarbete inom den Europeiska Unionen. I dessa tider där så många viktiga frågor är på agendan har vi en utmanande och spännande uppgift framför oss, säger Carl Eric Stålberg.

Läs mer om ESBG på www.esbg.eu

För ytterligare information:
Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 0703-21 39 95

Swedbanks vision är att vara den ledande finansiella institutionen på de marknader vi är verksamma. Swedbank har totalt ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 600 000 företagskunder med 419 kontor i Sverige, 278 kontor i de baltiska länderna samt 215 kontor i Ukraina. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Köpenhamn, Luxemburg, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, S:t Petersburg och Tokyo. År 2008 uppgick balansomslutningen till 1 812 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 21 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se.