Miljöpartiet de gröna

Carl Schlyter om EU:s konstitution: TEMO-undersökningen visar att svenska folket vill rösta!

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 11:00 CEST

Dagens TEMO-undersökning visar att folket har tröttnat på regeringens förmyndarattityd, säger Carl Schlyter, toppkandidat för Miljöpartiet till EU-parlamentet. Med siffrorna 52 procent mot 43 procent säger nu svenska folket att de vill ha en folkomröstning om EU-konstitutionen.

- Förslaget till ny konstitution existerade inte när svenska folket röstade i riksdagsvalet år 2002. Därför är det fel att påstå att det finns mandat i riksdagen att besluta om EU:s nya konstitution, säger Carl Schlyter.

- Förhandlingarna inom EU ska vara färdiga alldeles efter parlamentsvalet. Det är orimligt att stöpa om EU och ge mer makt till Bryssel utan att väljarna får säga sitt. En rad länder ska genomföra folkomröstning, och den senaste är Storbritannien, där Tony Blair nu har ändrat sig och givit besked om att en folkomröstning blir av.

I dag tisdag klockan 11:00 presenterar Carl Schlyter tillsammans med språkröret Maria Wetterstrand partistyrelsens förslag till valplattform där bland annat kravet på folkomröstning ingår.

Kontakt: Carl Schlyter 070-238 25 15
Caroline Kling, pressekreterare 08-786 57 80