Modul-System HH AB

Carlsberg Sverige först ut med Modul-Systems nya lättviktsinredningar

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 17:41 CEST

Carlsberg Sverige var först ut med Modul-Systems nya serviceinredning och uppskattar den lägre vikten såväl som funktionaliteten och robustheten hos systemet.

- Den minskade vikten gör att vi kan få med mer last i våra bilar, vilket gör oss ännu mer effektiva, förklarar inköpschef Lennart Mattsson.

Tack vare det smarta materialvalet – ultrahöghållfast stål – har Modul-System lyckats få fram produkter som är både väsentligt lättare men samtidigt lika robusta och funktionella som tidigare.

Carlsberg Sverige har sedan ett par månader tillbaka 25 servicebilar med den nya lösningen. Lars Grimgard och Johan Hjärtinge är två av de servicetekniker som har använt systemet.

- Det här är ett rejält lyft, vi är jättenöjda, säger killarna som tidigare hade en äldre generation Modul-System i sina bilar.

I samråd med Modul-System har Carlsberg Sverige valt en lösning som är utformad efter deras verksamhet. Eftersom förarna måste få med sig – och hålla ordning på – en stor mängd komponenter så föll valet på hyllsystemet Compact Series. Lösningen innebär att hyllor med tillhörande boxar kan placeras tätt intill varandra, något som ger en mycket volymeffektiv förvaring.

- Det är ett riktigt bra system. Nu får vi med oss mer utrustning i bilarna, det är lätt att hitta rätt produkt och det är ingen risk för att material faller ur lådorna under färd, förklarar Johan Hjärtinge.

Carlsberg Sverige har även märkt upp alla lådor och boxar för att minimera den tid som det tar att hitta komponenter samt riskera att just den produkt de behöver inte finns med i bilen.

- Vi sparar enormt mycket tid med det här systemet. Nu är det mycket lättare att ha ordning och reda i bilen, vilket gör att man slipper den irritation som uppstår när man inte hittar det man behöver eller upptäcker att man saknar en viss komponent, förklarar Lars Grimgard.

Lennart Mattsson, inköpschef för Carlsberg i Sverige, delar förarnas positiva bild av den nya lösningen.

- Vi är nöjda med Modul-System. Det absolut viktigaste från vår sida är att ha en leverantör som ger oss minsta möjliga totala kostnad baserat på att produkten är funktionell och praktisk, säger Lennart Mattsson som även värderar det nya systemets låga vikt högt.

- Sänkt bränslekostnad och minskade koldioxidutsläpp är givetvis också jättebra, avslutar Lennart Mattsson.

Modul-System är världens ledande tillverkare av modulära inredningar för servicebilar. Företaget finns representerat i ett 40-tal länder, med dotterbolag i Norge, Danmark, Finland, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Polen, Storbritannien, Tyskland och Kina. Modul-System utvecklar, tillverkar och säljer kompletta lösningar för servicebilar som bäst löser kundens behov och önskemål på säkerhet, kvalitet och innovation. Koncernen har ca 200 anställda och huvudkontoret ligger i Mölndal, utanför Göteborg.
www.modul-system.com