Nigabs pressrum

Cartology 2011 – unikt vin från Sydafrika – nu till Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2013 11:34 CEST

”Vårt mål är att skapa unika viner från vingårdarna i Western Cape. Vi hoppas att hitta rösterna för själva marken. Det kan vara rösten av en kör av fantastiska vinodlingar som blandas i en årgång eller renheten och skönheten av en enda vingårds soliststämma. Vi tror starkt på att vin odlas, snarare än görs. I vår källare, tillåts en vingård bli ett vin utan att vi stör det.”

Chris och Suzaan Alheit driver Alheit Vineyards som man och hustru och som team. De har arbetat i den sydafrikanska vinindustrin, samt arbetat tillsammans i Napa Valley, Western Australia, St.Emilion i Frankrike, Clare Valley i South Australia, och Tysklands Mosel. Under sina resor har de även smakat sig igenom Nya Zeeland, Languedoc, Roussillon, Provence, norra och södra Rhône, och Kykladerna (Grekland).

Deras äventyr och resor utomlands har fyllt dem med en enorm respekt och beundran för de stora vinerna i Europa. För Chris och Suzaan är den europeiska stilen själva hjärtat av hur ett stort och unikt vin skall vara.

”Resorna gav oss en hel del värdefulla perspektiv. De gav oss även en äkta känsla av vad Sydafrika kan uppnå om vi utnyttjar våra styrkor. The Old World’s tankesätt inspirerade oss verkligen. ”

Att göra vin har blivit en familjeangelägenhet. Föräldrarna, Bates och Michelle Alheit spelar en avgörande roll i verksamheten, så även deras ständigt entusiastiska vänner Hans och Mary Anne Evenhuis.

Alheit Vineyards är baserad på Hemelrand, en vacker fäbodvall som ligger högt upp på Hemel & Aarde Ridge i Walker Bay. Denna bit mark tillhör Hans och Mary Anne Evenhuis och med dess stenbyggnader, olivlundar, lavendelfält och en mycket spännande vingård är Hemelrand en helt underbar och fantastik plats.

CARTOLOGY
En utforskning av Cape

Koncept: (cartology - dvs studie av kartor) Cartology är ett vin som utforskar arvet från Sydafrikas vingårdar. Vinet skall i en enskild årgång spegla de gamla vingårdarna och deras tradition. Därför kommer druvorna till cuvéen från unika och mycket gamla vingårdar. Självklart använde de druvsorter man först planterade i Sydafrika nämligen chenin blanc och semillon som har odlats här i århundraden.

Druvorna kommer från dessa vingårdar: 30% Perdeberg, 30% Skurfberg (Citrusdal Mountain), 20% Kasteelberg, 12% Bottelary Hills (chenin blanc) 8% Franschhoek (mycket gamla semillonstockar)

Färg:    Ljust gyllene
Doft:    Komplex, kryddig och elegant doft av mogen frukt. Inslag av citrus, honung och mycket väl ba     lanserad fatkaraktär.
Smak:    Torr och fyllig smak av mogen frukt, inslag av exotiska frukter, fat, honung, citrus och en liten      örtighet. Lång eftersmak.

Artikelnr:     95599-01
Lansering:   2 september
Namn:     Cartology 2011
Pris:     199 kr
Årgång:     2011
Producent:   Alheit Vineyards
Druvsort(er):   92% chenin blanc, 8% semillion
Ursprung:     Western Cape, Sydafrika

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.