Abadá-Capoeira Casa do Treino

Casa Do Treino välkomnar Mestranda Edna Lima till Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 12:04 CET

Mestranda Edna Lima, en av de två högst graderade kvinnliga capoeristas inom Abadá Capoeira, kommer till Göteborg helgen den 5-7 mars för att medverka på det batizado-event som anordnas av den göteborgsbaserade Capoeira-föreningen Casa Do Treino på Katrinelundsgymnasiet.

Vad är Capoeira?

Capoeira beskrivs ofta som en afrobrasiliansk kampkonst, snarare än en kampsport. Afrikanska slavar på sockerplantagerna i Brasilien utvecklade Capoeira, som med akrobatik, sång och musik kamouflerades som dans. Capoeiran användes sedan för att fly från fångenskapen.

Vem är Mestranda Edna Lima

Mestranda Edna Lima har flera gånger besökt Casa Do Treino för att medverka på batizado och hålla sina krävande och intensiva workshops, nu senast i december förra året. Det sägs att hon bär på samma glöd och iver som de legendariska mästarna inom kampsport och hon är därmed en mentor och förebild  av rang, som frikostigt sprider inspiration och energi till sina elever.

Edna Lima föddes i Brasilien och började träna Capoeira när hon var tolv år. Året därpå började hon också med Shotokan Karate och har nu mer än 30 års erfarenhet av dessa båda konstformer. Förutom graden Mestranda inom Capoeira, som betecknas med den rubinröda cordan och symboliserar rättvisa och ärlighet, innehar hon också svart bälte av femte graden i Shotokan Karate. Edna Lima är, tillsammans med ytterligare en Mestranda, den högst graderade kvinnliga capoeiristan inom Abadá Capoeira. Hon är bor i New York, men är verksam över hela världen. Förutom att hålla sina Capoeiraklasser på nybörjarnivå och för avancerade capoeristas så har Mestranda Edna Lima introducerat träningsformen för skolungdomar både i Brasilien och New York och på detta sätt arbetat för att ge hundratals mindre bemedlade ungdomar en ny chans i tillvaron. Hennes Capoeira Workout, ett fitnessprogram baserat på de dynamiska rörelserna i kampsporten, är känd och utövas över stora delar av världen.

Det är med stor glädje som Casa Do Treino välkomnar Mestranda Edna Lima till vår batizado!

Vad är en Batizado?

Batizado betyder dop. Inom Capoeira innebär det en ceremoni där nyblivna capoeiristas får sina första cordas (rep som anger gradering) och apelidos (capoeiranamn). Vårt event är egentligen en kombination av batizado och troca de cordas, där redan döpta capoeiristas når en högre gradering och får ett nytt rep (troca de corda betyder just byta rep).

Vad är Casa Do Treino?

Casa Do Treino är en ideell förening som har funnits i Göteborg 3 år, med träningslokal i Gårda. Förutom träningar för vuxna finns även familjecapoeira där föräldrar och barn tränar tillsammans. Föreningen har idag ca 65 aktiva medlemmar och tillhör organisationen Abadá Capoeira. Huvudtränare för föreningen är Graduado Batuque som bland annat innehar två EM-guld och två EM-silver inom sin gradering.

Vill du veta mer?

Vi välkomnar media till vårt Batizado-event på Katrinelundsgymnasiet den 5-7 mars 2010.

Kontakta gärna Lisa Alderin om du vill veta mer om eventet:
Telefon: 0735-209193
E-mail: calypso@abadacapoeira.eu

På vår hemsida http://www.abadacapoeira.eu/ finns mer information om Capoeira och Casa Do Treino.

Casa do Treino i Gårda (Göteborg) har som främsta filosofi att sprida Abadá-Capoeira på ett pedagogiskt sätt. Föreningen startades i februari 2007 av graduado Batuque, som också leder träningen, och hyser idag både familje- och vuxencapoeira. Varje individ har skilda förutsättningar att utvecklas och tillföra och hos Casa do Treino finns ingen plats för diskriminering eller mobbing av något slag.