Castrol Sverige

Castrol sponsrar fotbolls-EM 2008 – UEFA EURO 2008™

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 10:19 CET

Castrol kommer att vara global sponsor av fotbolls-EM 2008 – UEFA EURO 2008™. Sammankopplingen med fotboll betyder oerhört mycket för Castrol då exponeringen medför betydande affärsmöjligheter, samtidigt som det stärker och positionerar varumärket.

Fotbolls-EM 2008 skapar goda förutsättningar för Castrol att nå ut till en bred fotbollsintresserad målgrupp som i stort sett också överensstämmer med företagets 45 miljoner stora kundkrets. Evenemanget är en plattform som ger möjlighet att kommunicera med den sportintresserade publiken i hela Europa och internationellt. Dessutom befäster engagemanget Castrols ställning som ett framstående globalt varumärke.

Samarbetet med UEFA EURO 2008™ ger Castrol ett unikt tillfälle att profilera sig och presentera varumärkets värderingar - passion, tekniska framsteg, prestation och lagarbete - kärnvärden som företaget har gemensamt med fotbollen.

– Genom UEFA EURO 2008™ får Castrol chansen att utveckla den affärsbyggande verksamheten som ska generera mervärde för våra samarbetspartners. Samarbetet kommer även att gynna våra konsumenter och motivera våra medarbetare. Vi tänker tillföra något helt nytt till fotbollsupplevelsen på ett sätt som engagerar fansen. Vårt åtagande som ny sponsor ska förhöja den upplevelse och det skådespel som fotbolls-EM 2008 innebär. Förvänta er att Castrol kommer att vara innovativa, säger Roy Williamson, marknadschef för Castrol i Europa.

– Vi välkomnar Castrol som ny sponsor för UEFA European Football Championship™. Att Castrol har anslutit sig visar vilket starkt varumärke fotbolls-EM - UEFA EURO™ har blivit på den globala sportmarknaden. Det är det näst största sportevenemanget i världen vad gäller antalet tv-tittare och fortsätter att locka till sig ett enormt deltagande. Det drama och den spänning som hör ihop med internationell toppfotboll attraherar alla typer av människor, säger UEFA:s vd, Lars-Christer Olsson.

För ytterligare information kontakta:
Nordic Lubricants AB – Castrol
Jennie Walther
E-post: jennie.walther@castrol.com

Nordic Lubricants AB – Castrol
Helle Hjarsø
Nordic Marketing manager

Om Castrol
Castrol ingår i BP-koncernen och är marknadsledande inom teknikutveckling och marknadsföring av industrismörjmedel och fordonssmörjmedel. Castrol är dessutom en nyckelleverantör till både flygindustrin och yrkestrafiken och är i dag tredje största leverantör av smörjmedel i världen. Affärsverksamheten är starkt inriktad på fordonssmörjmedel men verksamheten är även starkt representerad inom transportflottor, sjöfart och specialprodukter inom industrisektorn. Castrol har över 150 dotterbolag och verkar i 55 länder runt om i hela världen. År 2000 förvärvades Castrol av BP, som är ett av världens största olje-, gas- och petrokemiska företag med verksamhet i över 100 länder. BP:s huvudverksamhet omfattar prospektering och produktion av råoljor och naturgas, oljeförädling, marknadsföring av gas, kraftproduktion samt produktion och försäljning av petrokemi. Företaget tillverkar och säljer också solcellspaneler för solenergi och är aktivt inom utvecklingen av förnybar energi, i synnerhet hydrogenbränsle. BP har ett börsvärde på cirka 200 miljarder dollar och har 103 000 anställda över hela världen. BP rankades som nummer 2 på affärstidningen Fortunes 500-lista år 2004.

För mer information besök: www.castrol.se och www.bp.se