Cat Phones

​Cat® presenterar den eleganta stryktåliga smartphonen S40

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2015 12:38 CEST

Cat Phones presenterade i dag den stryktåliga smartphonen Cat® S40: en tuff, tålig mobiltelefon som är lika snygg som den är kraftfull. Telefonen har designats med den växande marknaden för stryktåliga smartphones i åtanke, där 10 miljoner enheter såldes globalt under 2014. S40 är den tuffaste smartphonen i Cat Phones portfölj hittills.

En undersökning gjord av Cat Phones bland personer som i dag använder en stryktålig smartphone visade att 80 % har skadat en telefon under de senaste fem åren. Hälften av dessa har fått bildskärmen spräckt eller krossad, och lite mindre än hälften har skadat telefonen genom att tappa den i vatten av misstag. Ungefär en tredjedel har varit med om att komponenter, kåpor eller andra delar av telefonen har lossnat, i de flesta fall när telefonen har tappats.

I en annan studie har fokusgrupper med hantverkare och personer som arbetar utomhus visat att mobiltelefoner som skadas i krävande arbetsmiljöer är ett vanligt problem. Mer än hälften av undersökningens deltagare hade någon gång spräckt eller gjort sönder bildskärmen på sin mobiltelefon. Den upplevda bristen på attraktiva, stryktåliga alternativ är en stor anledning till att olämpliga produkter används, trots att många av de tillfrågade hade skadat sina telefoner flera gånger.**

Nya Cat S40 har utformats för att komma till rätta med dessa problem och för att tilltala de 85 miljoner människor runtom i världen som arbetar inom byggbranschen, genom att kombinera överlägset stryktåligt skydd och smartphone-prestanda med utseendet hos en stilren, hett eftertraktad telefon.

Några iögonfallande egenskaper hos S40:

●Falltestad på betong upp till 1,8 meter

●IP68 och överträffar Mil-Spec 810G – vatten, damm och stötar

●Superljus bildskärm som kan användas i direkt solljus

●Hög batterikapacitet

●Corning® Gorilla®-glas 4

●Teknik för användning med handskar

●Teknik för användning med blöta fingrar

●Vattentäta varningssensorer meddelar användaren när telefonen inte är vattentät (och visar med en animation hur det kan åtgärdas)

●Dedikerad appbutik med de senaste relevanta apparna för arbete och fritid utomhus (samt full tillgång till Google Play)

●Lanseras med sitt eget sortiment av stryktåliga tillbehör från Cat

”Allför många blir svikna och ruinerade av smartphones som går sönder därför att de används i arbetsmiljöer som de inte är byggda för”, säger Oliver Schulte, vd på Bullitt Mobile. ”Vi såg behovet av att använda vår expertis för att lansera en stilren och stryktålig smartphone som erbjuder såväl skydd som stil och prestanda. Med den eleganta stryktåliga designen hos S40 presenterar vi en enhet som ser fantastisk ut, kör den senaste versionen av Android och erbjuder den grad av skydd mot skador som våra kunder behöver.”

S40 kommer att ha konsumentpriset 439 EURO och lanseras i över 60 länderfrån och med den 1 augusti. Mer information hittar du på www.catphones.com.

För bilder, besök: https://www.dropbox.com/sh/cprt96hyfuyvwbf/AADMI64t5EJGhE06PnS0sJU3a?dl=0

För mer information, gå till www.catphones.com

*Källa: Cat Phones ”Rugged Research”-undersökning, Q1 2015

**Källa: Fokusgrupper som har organiserats av Bullitt-gruppen, Q4 2014

Om mobila enheter och tillbehör från Cat:
Varumärket Cat står för pålitlighet, hållbarhet och kvalitet. Cats DNA finns i alla mobiltelefoner och mobiltillbehör från Cat Phones som säljs av Bullitt Mobile, och möjliggör gränslösa upplevelser med robust mobilitet. Cat Phones är nya produkter för trådlös kommunikation som tillgodoser de varierande behoven i en krävande vardag.

Lär dig mer om hur Cat:s telefoner och tillbehör tillverkas genom att besöka

www.catphones.com.

Om Bullitt-gruppen

Bullitt grundades 2009 av Colin Batt, David Floyd och Richard Wharton och tillverkar, marknadsför och säljer konsumentelektronik i samarbete med globala varumärken. Bullitt är global licenstagare till Caterpillar Inc. för ”stryktåliga” mobila enheter och tillbehör, och licenstagare till Ministry of Sound och Ted Baker för audioprodukter. Bullitt är baserat i Reading, Storbritannien. Bullitts produkter säljs i fler än 60 länder och företaget har en närvaro på nyckelmarknader över hela världen, bland annat i Taiwan, Storbritannien och USA.

I juli 2015 utnämndes Bullitt-gruppen till ett av Storbritanniens snabbast växande företag, och kom på sjunde plats i The Sunday Times HSBC International Track 200.