Svenska Moderådet AB

Catwalk på Centralen

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2003 18:15 CEST

Fredagen den 24 oktober intar några av Nordens mest spännande designer en specialbyggd catwalk på Stockholms centralstation. Modevisningen är en del av ”Nordiska dagar” som arrangeras med anledning av Sveriges ordförandeskap i Nordiska ministerrådet.

Dagen går i modets tecken då Norden i Fokus i samarbete med Svenska Moderådet anordnar två modevisningar för allmänheten mitt i folkvimlet på Stockholms central med starttid kl. 14.00 och 16.00. Publiken kommer att få se nordiska designer som visar sina senaste kollektioner.

Utöver dessa visningar blir det även en särskild visning på Utrikesdepartementet, dit endast journalister är speciellt inbjudna.

Medverkande designer: Nanso, Hjördís Agústdóttir, Ivana Helsinki, Marimekko, Davvebiegga, B-Young, Bitte Kai Rand, Munthe plus Simonsen, Mikko och Kilgren Stockholm. Därutöver presenteras ett nystartat svenskt designmärke!

– Det finns många sätt att visa upp nordisk kultur och samarbete men att lyfta fram mode känns nytt och inressant, säger Sara Kristensson, chef för Norden i Fokus. Det är angeläget att göra designer från våra grannländer mer kända för stockholmarna.

Mellan den 22–25 oktober pågår även ett brett utbud av nordiska evenemang på olika håll i Stockholm med bland annat utställningar, film och föredrag, se också www.nordenifokus.se.

PRESSVISNING
Tid: Fredagen den 24 oktober / kl. 10.30.
Plats: UD:s pressrum / Fredsgatan 6.
Endast för ackrediterade (sista anmälningsdag: 20/10).
För mer information, kontakta: Sara Kristensson eller Birgitta Engman, Norden i Fokus / Box 12 721 / 112 94
Stockholm / tfn 08-506 113 25 eller 08-506 113 17 / nordenifokus@norden.se.

Norden i Fokus.
Det officiella nordiska samarbetet kanaliseras genom de båda organisationerna Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet. Norden i Fokus är Nordiska ministerrådets informationsfönster och programverksamhet i Stockholm.

Svenska Moderådet är ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen som verkar för mode i Sverige och utomlands. Moderådet analyserar och informerar om modets utveckling och producerar ett brett utbud av marknads- och trendinformation i form av trendguider, konsultation och seminarier.

För mer information, kontakta:
Lotta Ahlvar / vd.
Tel 08-411 17 43 / Mobil 0709-70 95 86.
E-mail lotta.ahlvar@moderadet.se.

Helena Mellström / marknadschef.
Tel 08-411 17 44 / Mobil 0702-62 26 27.
E-mail helena.mellstrom@moderadet.se.

Tidigare pressmeddelanden från Svenska Moderådet: se www.moderadet.se/pressinformation