Caupo.se

Caupo bygger intern e-handel åt Helsingborgs stad

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2020 20:40 CET

Helsingborgs stad väljer Caupo för att utveckla ett nytt, effektivt system för stadens interna beställningar av datorer, mobiltelefoner, skrivare och annan hårdvara.

Caupo levererar en serviceportal med intern e-handel byggd på open source-plattformen Magento 2. Anställda inom staden når portalen via intranätet och genom så kallad single sign-on loggas användaren in automatiskt.

– Målet är en riktigt användarvänlig intern “butik”, berättar Martina Lennermo, projektledare på Caupo. Det ska vara enkelt för till exempel en lärare inom kommunen som behöver 30 datorer till en ny skolklass. Han eller hon talar samtidigt om hur datorerna ska vara konfigurerade och vilka program som ska finnas för just de här eleverna.

Förutom en användarvänlig upplevelse effektiviserar e-butiken själva hanteringen av beställningarna. Vid beställning av till exempel en ny dator håller systemet reda på vilken roll och enhet användaren tillhör, och därmed vilken mjukvara som ska installeras.

– Vi automatiserar också flera moment som gör att hanteringen av själva beställningarna blir betydligt effektivare, berättar Martina. Förutom automatisk inloggning, finns till exempel ett automatiskt flöde för attestering från chef.

Nästa steg i projektet är ytterligare effektiviseringar genom att integrera e-handeln med leverantörer och logistikpartners för att på så sätt automatisera kommunens manuella hantering vid inköp av datorutrustning och annan hårdvara.

Läs mer om projektet på www.caupo.se/helsingborgs-stad/

Fakta/Om Helsingborgs stad

Helsingborgs stad har ca 10 000 anställda som servar kommunens nästan 150 000 invånare.

Caupo har sedan 2002 hjälpt e-handlare med sin online-verksamhet. Magento är en av de snabbast växande e-handelsplattformarna på marknaden och den som Caupo arbetar med. Caupo levererar e-handelslösningar till många olika typer av kunder i olika branscher. Målet är att ständigt ligga i framkant och hjälpa våra kunder med framgångsrika e-handelsprojekt.