Net Insight AB

CBC/Radio-Canada har framgångsrikt testat bredbandstekniken DTM för video, data och telefoni

Pressmeddelande   •  Jul 28, 2003 08:35 CEST

Det statliga kanadensiska bolaget CBC/Radio-Canada har framgångsrikt testat bredbandstekniken DTM (Dynamic synchronous Transfer Mode) för transport av högkvalitativ video, radio, IP/Ethernet trafik samt IP-telefoni. Testerna skedde över Net Insights DTM-baserade
Nimbra(TM) plattform.

Testerna skedde mellan CBC/Radio-Canadas faciliteter i Toronto och Montreal och gick över en kombination av svartfiber och OC-3-kapacitet med en Nimbra One placerad på respektive ort. Den modulära växeln Nimbra One utrustades med moduler för Ethernet, E1, DVB-ASI och OC-3. Testutrustningen använde ett automatiserat kontrollplan för förenklad nätadministration och underhåll med förbättrad GMPLS-funktionalitet för lastbalansering, nätredundans och multicasthantering.

DTMs egenskaper för fullständig tjänstekvalitet (100%QoS) i kombination med maximalt nätutnyttjande och multicastfunktionalitet, möjliggör nätlösningar med ett överlägset kapacitetsutnyttjande. Därmed kan TV- och produktionsbolag drastiskt sänka sina kapital- och driftskostnader. Tekniken är under standardisering av det europeiska standardiseringsorganet ETSI.

- Jag förväntar mig att DTM kommer att bli inkörsporten för att kunna hantera medieproduktion på distans, säger Anthony Caruso, Teknisk chef på CBC/Radio-Canada. Dessutom har DTM just de egenskaper som krävs för att göra framtidens medienät mer kapacitetseffektiva.

I samband med testerna inledde Net Insight ett samarbete med Broadcast Systems and Equipment, Inc. (BSE), en ledande leverantör av utrustning och programvara för den kanadensiska medieindustrin. BSE levererade även det IP-telefonisystem från Trilogy som användes i testerna.

- Det är med stort nöje som vi konstaterar att vår plattform framgångsrikt testats av CBC/Radio-Canada, säger Tomas Duffy, VD på Net Insight. Resultatet av testerna visar återigen att tekniken erbjuder en oöverträffad kombination av effektivitet och tjänstekvalitet.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net

For CBC/Radio-Canada:
Jason MacDonald, CBC/Radio-Canada, (613) 724-5714, jason_macdonald@cbc.ca

For BSE:
Peter Bartlett, BSE, +1-416-438-6230, peterb@bse.on.ca

Om Net Insight
Net Insight utvecklar och marknadsför utrustning för data- och videonät som garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) i kombination med maximalt nätutnyttjande. Data och videoströmmar kan distribueras med multicast- teknik. Net Insights lösningar reducerar driftskostnaderna och investeringsbehoven, samtidigt som kundernas befintliga investeringar skyddas och förbättras. Kunderna erbjuds också en kostnadseffektiv produktion och distribution av högkvalitativa TV- och videorelaterade tjänster. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har kontor i Sverige och USA. För mer information, se www.netinsight.net

About CBC/Radio-Canada
CBC/Radio-Canada is Canada's independent public broadcaster. For over 65 years, the Corporation, one of Canada's largest cultural institutions, has been providing Canadians from coast to coast with information, sports and entertainment programs that are uniquely and distinctively Canadian. Today, CBC/Radio-Canada reaches out to all Canadians in English, in French, in eight aboriginal languages in the North, on radio, television and the Internet.

About BSE
BSE is Canada's leading supplier of broadcast hardware and software. BSE provides solutions for the broadcast, cable, radio industries. BSE also provides solutions for broadband. BSE has its headquarters in Toronto, Canada, and has 4 other offices across Canada.