U&We

Ceará Organic Food Festival i Fortaleza är igång, U&We och Hållbara Restauranger medverkar

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2019 14:37 CEST

En av Brasiliens delstater har visat intresse för nätverket Hållbara Restauranger som startats av U&We. Vi deltar på Ceará Organic Food Festival i Fortaleza. Nätverket representeras av projektledare Julia Senninger och kock & restaurangägare Malin Söderström och U&We av vår grundare och partner Peter Wrenfelt.

Hållbara Restaurangers vision är att stärka restaurangernas hållbarhetsarbete och göra miljö- och sociala faktorer till ett viktigt konkurrensmedel inom restaurangnäringen. Nu sprider vi vår vision till Brasilien.

– Vi blev glada över förfrågan att berätta om hur vi arbetar för att driva hållbarhet inom restaurangvärlden. Vårt nätverk ses som unikt, inte bara för hur vi arbetar, utan även utifrån vilka organisationer som är med och gör det här arbetet möjligt. Att samarbete med organisationer, företag och det offentliga är en utgångspunkt för succé,säger Julia Senninger, projektledare för Nätverket Hållbara Restauranger.

Hållbara Restauranger deltar på Ceará Organic Food Festival i Fortaleza, Brasilien, 25-28 september. Syftet med konferensen är att tillsammans med brasilianska partners prata om hur vi producerar och konsumerar mat i världen. Genom att samla forskare, familjebönder, stora industrier, restauranger och universitet hoppas Ceará Organic Food Festival skapa alternativ för att styra om till ett mer hållbart matsystem.

Julia Senninger och Malin Söderström, kock och restaurangägare till bl.a. Moderna Museets restaurang & The Fishery – båda medlemmar i nätverket – kommer under Brasilienbesöket hålla ett flertal workshops samt en gemensam föreläsning på temat ”Gastronomi, affärer och hållbarhet: Erfarenheter från Nätverket Hållbara Restauranger i Sverige”.

– Vi vill förmedla att hållbarhet kan vara affärsdrivande. Förutom att vi behöver lära oss av andras erfarenheter, behöver vi få igång arbetet i Fortaleza och Ceará. Här hoppas jag att Hållbara Restauranger kan bidra med färdiga koncept och lärdomar. Men det finns också mycket att lära av Brasilien, världens största matproducent. Innan konferensen drog igång genomfördes en tre dagars studieresa för våra internationella gäster där vi besökt bondekooperativ, småskalig matproduktion och restaurangskolor i delstaten, säger Adalberto Alencar, lokalansvarig U&We Brasil.

För mer information

Julia Senninger, generalsekreterare Nätverket Hållbara Restauranger, 0706-146137, julia.senninger@uandwe.se

Adalberto Alencar, lokalansvarig U&We Brasil, adalberto.alencar@uandwe.se

Om matfestivalen: http://cearaorganicfoodfestival.com/index.html

Nätverket Hållbara Restauranger har vuxit sedan starten 2013 och idag är ca 70 restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå medlemmar. Som restaurang får man stöd i sitt hållbarhetsarbete genom utbildningar, coachning, erfarenhetsutbyte och många verktyg och tips som finns att få inom nätverket. Samarbetspartners är U&We, Vista, WWF, KRAV, Saltå Kvarn, Mässrestauranger, Umeå kommun och Diskteknik.

U&We är en ledande hållbarhetsbyrå med 24 år på nacken som bistår företag att göra goda affärer. Vi kallar oss ”Catalyst for Good Business” och vår ambition är att förena god lönsamhet med socialt ansvar och miljöhänsyn. Med en bred kompetens inom hållbarhet och spetskompetens inom miljö och klimat siktar vi alltid högt i vårt arbete med hållbarhetsdriven affärsutveckling. Vi drivs av att se våra samarbetspartners öka sin konkurrenskraft och sina affärsmöjligheter och samtidigt vara med och bidra till ett hållbart samhälle. Många av våra kunder ligger steget före och blir förebilder för kollegor i sin bransch.

U&We - Catalyst for Good Business                www.uandwe.se