Unionen

Cecilia Fahlberg föreslås bli ny ordförande i Unionen

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 13:22 CEST

Cecilia Fahlberg föreslås bli ny förbundsordförande i Unionen vid förbundets första kongress den 6 - 9 oktober i Örebro.
Det framgår av valberedningens enhälliga förslag till Unionens första ordinarie förbundsstyrelse som presenteras i dag.
Cecilia Fahlberg är 48 år, civilekonom, bosatt i Sigtuna och i dag Unionens 2:e vice ordförande.

Förslaget från Unionens valberedning innebär en tydlig föryngring i den kommande förbundsstyrelsen. Sju av de sexton ledamöter som föreslås för ordinarie eller suppleantplats är nya. Medelåldern i styrelsen sänks med förslaget från 53 till 45 år.
Förslaget ger en helt jämställd styrelse - åtta kvinnor och åtta män. Av de ordinarie ledamöterna är en majoritet kvinnor - sju av tretton.

Valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse i Unionen:

Cecilia Fahlberg, förbundsordförande, Sigtuna, Peter Hellberg, 1:e vice ordförande, IBM, Stockholm, Krista Loiske, 2:e vice ordförande, ABB, Västerås (nyval).

Ordinarie ledamöter: Peter Bording, Manpower, Uddevalla, Stefan Carlsson, Telia Sonera, Norrköping, Christina Dahlström, Styrlogic, Stockholm, Andreas Grünewald, Pfizer, Åkersberga, (nyval) Sonja Hallsten, Servera, Norrköping, Mikael Hansson, Astra Zeneca, Göteborg, (nyval), Anette Hellgren, Saab Automobile, Trollhättan (nyval), Barbro Henning, Eka Chemicals, Göteborg, Catharina Johansson, Jokkmokk och Martin Johansson, SAS, Stockholm.

Suppleanter: Hans Lindau, Redcats Nordic, Ellos, Borås, Caroline Danielsson, E.ON Kundsupport, Sollefteå och Ola Leander, Eniro, Luleå (samtliga nyval).

Unionens nuvarande ordförande Mari-Ann Krantz meddelade i våras att hon inte står till förfogande för omval, efter att ha varit förbundsordförande sedan 1996 i dåvarande Sif.
Den nya förbundsstyrelsen väljs av de 260 ombuden på kongressens sista dag den 9 oktober.

Högupplösta bilder på Cecilia Fahlberg finns att ladda ner på www.unionen.se

För bild på övriga föreslagna ledamöter i Unionens förbundsstyrelse, kontakta Unionens pressjour 08-504 151 00.

Pressjour tel 08-504 151 00

Presschef Louise Gerdemo Holmgren
Mob 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se

Pressekreterare Maria Mirsch