Cecilia Malmström tar strid mot strejkrätten

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 14:16 CET

På svenska kommissionären Cecilia Malmströms (FP) initiativ strök EU-kommissionen strejkrätten ur ett viktigt dokument som handlar om hur den inre marknaden ska förbättras. Det uppger franska medier.

- Det som stod var vare sig nytt eller omstörtande, säger Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker. Men tydligen blev det för svårsmält för Malmström och den borgerligt dominerande kommissionen.

Idag gav EU-parlamentet sitt stöd till EU-kommissionens Single Market Act. Den innehåller åtgärder för att stärka den fria rörligheten, och handlar bland annat om bolagsskatter, moms, pensioner, transporter, varumärkesförfalskning och piratkopiering.

Dokumentets författare Mario Monti (tidigare EU-kommissionär) hade önskat nämna strejkrättens betydelse på den inre marknaden. Hans syfte var att stilla löntagarnas oro över inskränkningar i konflikträtt och avtalsfrihet som kommit till genom bland annat genom den svenska Lavaldomen.

Det som nämns i Montis förslag är att förbättra genomförandet av utstationeringsdirektivet genom ett ”förtydligande om de grundläggande rättigheterna inom ramen för de ekonomiska friheterna på den inre marknaden”. Enligt uppgifter i franska medier så lär Cecilia Malmström ha varit drivande för att stryka strejkrätten ur texten.

För mer information, kontakta:
Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")