Celemi

Celemi släpper gratis iPad version av sin populära Celemi Profit Simulator™

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:06 CEST

Kompetensutvecklingsföretaget Celemi har slutfört en omfattande uppdatering av Celemi Profit Simulator™, ett verktyg utvecklat för att hjälpa bolag hitta möjliga verksamhetsförbättringar. Simulatorn är tillgänglig – utan kostnad – i Appstore för iPads, och på webben.

Celemi Profit Simulator™ är designad för att låta företag undersöka potentialen i verksamheten och dess potentiella effekt på vinst och kassaflöde. Bolag kan experimentera med sina faktiska siffror, utan att skada verksamheten. Vad blir effekten på vinstmarginalen av att minska kostnader med 5 %? Öka försäljningen med 2%? Eller båda? Simulatorn är framtagen för chefer på alla nivåer, för att undersöka huruvida små förandringar verkligen har en stor effekt på ”sista raden”, eller inte. Inbyggd data eller företagets egna siffror, kan användas. Utöver valbara funktioner för detaljhandeln, tillverknings- och tjänsteindustrin, innehåller den nya versionen också ett försäljningsfokus.

Vi märker ofta att det är en sak att veta vad man vill uppstå, men att veta vilka knappar man ska trycka på, är en annan…”Det är oroväckande hur många viktiga affärsbeslut som verkar vara baserade på felaktiga antaganden. Det är som att personer, även i seniora positioner, misslyckas med att se till och med direkta och uppenbara konsekvenser av deras beslut,” säger Klas Mellander, Celemis grundare och Chief Consultant, och fortsätter: ”Det är här Celemi Profit Simulator gör skillnad och hjälper till att tydliggöra helhetsbilden.”

Originalversionen av simulatorn från 2005 utvecklades i anknytning till kundprojekt Celemi genomförde tillsammans med BP och IKEA. Sedan dess har den generiska versionen använts av kunder såsom Airbus, BASF, Hilti, Novartis och Siemens.

“Celemi Profit Simulator™ är ett utmärkt verktyg för att se vinst- och kassaflödeseffekten av olika affärsbeslut. Simulatorn visar hur även små förändringar inom nyckelområden kan göra stor skillnad på sista raden; långt mer än vad de flesta tror. Graferna är ögonöppnande - bilden fastnar och påminner dig om att tänka en gång till innan nästa beslut. Det finurliga är att man med hjälp av simulatornkan se resultatet av sinabeslut långt innan de faktiskt träder i kraft,” säger Eivind Slaaen, Head of People & Culture, Hilti Corporation.

Celemi Profit Simulatorn kan laddas ner på www.celemi.com/profitsim och i AppStore. https://itunes.apple.com/us/app/celemi/id640549397

Pressinformation:
Kjell Lindqvist, VD, +46 40 660 27 00, press@celemi.com

Foton lämnas ut på begäran.

Om Celemi
Sedan grundandet 1985 har Celemi varit marknadsledande inom brädspelsbaserade affärssimuleringar och skräddarsydda inlärningslösningar, där människor får bygga praktisk kunskap kring affärs- och strategikoncept, vilket stärker organisationen som helhet. Med över 3.4 million deltagare i över 70 länder är Celemi en anlitad inlärningspartner till organisationer som Baxter, HP, IKEA, Siemens, och Skanska. Celemi ägs av Mercuri International (www.mercuri.net), som i sin tur ägs av Bure Equity (www.bure.se), noterat på Stockholmsbörsen. För mer information, gå till www.celemi.com.