Cellpoint Connect AB

Cellpoint förvärvar Gennum'S Bluetooth Headset Grupp

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 13:13 CEST

Förvärvet ger CellPoint marknadens mest sofistikerade Noise-Cancellation teknik

Toronto, CA - torsdag 9 augusti 2007 - CellPoint, tillverkaren av det prisbelönta Flamingo Bluetooth headsetet, meddelar att bolaget förvärvat det kanadensiska bolaget Gennum Corporation's headset grupp.

CellPoint kontrollerar nu de tre viktigaste parametrarna för succé
Strategiskt kommer detta att placera CellPoint i den yttersta toppen av den globala Bluetooth headset marknaden. Bolaget kan direkt vinna på den kombinerade produktportföljen och med ett gemensamt mål att lansera det bästa sortiment av headsets i fråga om komfort, design och Noise-Cancellation teknik.

Detta kommer att hjälpa CellPoint att nå målet att öppna för konsumentmarknaden och placera sig som den ledande leverantören av Lifestyle Bluetooth produkter.

Gennum's headset grupp är idag den ledande leverantören av extrem Noise-Cancellation chip tekniken baserat på bolagets DSP plattform för hörapparater. Med den nyligen lanserade lovordade NX 6000, har headset gruppen fyra Bluetooth produkter i sin portfölj.

CellPoint håller just på att lansera sin nya Lifestyle kollektion, HappyEar. CellPoint har därmed en full produktportfölj som omfattar 12 Bluetooth produkter med målsättningen att nå de mest intressanta marknadssegmenten.

Michael Mathiesen, Styrelseordförande i CellPoint, förklarar att förvärvet ger ett starkt stöd för bolagets strategi att bli en global leverantör av professionella headsets för OEM's och strategiska distributionspartners. "De många miljoner dollar som Gennum har investerat i utvecklingen av deras avancerade headset, kommer vi nu, tillsammans med våra partners, försöka dra nytta av."
"CellPoint får också en förstärkning av 12 väldigt erfarna Gennum anställda, inom produktutveckling och försäljning till etablerade partners, på den Nordamerikanska marknaden". säger Mathiesen.

Dr. Franz Fink, CEO i Gennum Corporation, säger, "Medans Gennum har varit innovatör inom teknik och produkter för ljud och trådlösa applikationer, fokuserar vi nu mer på våra high-speed mixed-signal produkter. Våra prisbelönta headsets är erkända inom industrin för att ha enastående Noise-Cancellation teknik och för att vara användarvänliga. Dessa unika funktioner kompletterar CellPoints nuvarande produktlinje av Bluetooth-enabled headsets på ett otroligt bra sätt - det måste vara det marknaden vill ha!"

Kristian Gjerding, CEO i CellPoint Americas, är väldigt positiv till förvärvet. Han säger, "Vi vill bli erkända som ledande tillverkare av Lifestyle fokuserade headsets för den mobila marknaden. Vi erbjuder konsumenter ett alternativ till de befintliga teknikorienterade produkterna. Förvärvet medför att CellPoint kommer att leda i komfort, design och teknik".

CellPoints nya Nordamerikanska organisation förväntas att gå break-even resten av 2007.

Betalningen är en kombination av apportemission och kontantbetalning. Apportemissionen sker till en kurs på SEK 5,55 per aktie. Affären kommer att genomföras inom de närmsta tre veckorna. Aktierna emitteras enligt Styrelsens bemyndigande från förra Stämman. Köpeskillingen är 2,3 miljoner CAD samt en potentiell earn-out på upp till en miljon CAD.

CellPoint Connect

CellPoint Connect utvecklar, tillverkar och marknadsför Flamingo Bluetooth Headset, ett trådlöst headset med patentsökt EarClick(TM) teknik för komfortabel passform. Flamingo är kompatibel med mobiltelefoner och datorer som ha Bluetooth. CellPoint Connect har kontor i Sverige, Danmark, Norge, Kina och USA med marknader i hela Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien.
CellPoint är noterat på Aktietorget i Stockholm (www.aktietorget.se) med kortnamn: CPNT. Mer information finns på www.cellpoint.com

För mer information kontakta:
Michael Mathiesen
Styrelseordförande CellPoint Connect AB
Tel: +45 4045 3332 eller +46 8 633 1196
Michael.mathiesen@cellpoint.com

Gennum Corporation

Gennum Corporation (TSX: GND) är ledande designer och tillverkare av halvledarlösningar för global video, datakommunikation och ljudmarknader. Vinnare av Technical Emmy® Award för framsteg i High Definition (HD) sändningar, Gennum's breda portfölj av produkter och teknik inkluderar bland annat bildprocessorer, video timing och transport products, ICs för optical transceivers, backplane interconnects och low power digital signal processing (DSP) lösningar. Gennum har huvudkontor i Burlington, Kanada och har design, R & D och försäljningskontor i Kanada, Japan och UK. www.gennum.com

Gennum Mediakontakt:
Robin Vaitonis