Cellpoint Connect AB

Cellpoints förvärv av Gennums headset division är nu godkänd

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 14:12 CEST

(Aktietorget: CPNT)

CellPoint och det kanadensiska bolaget Gennum har idag avslutat due diligence processen och undertecknat avtalet om CellPoints förvärv av Gennums Bluetooth headset division.

Förvärvet annonserades den 9 augusti och nu, efter 15 dagar, bekräftas villkoren. Priset är CAD 2,3 miljoner varav CAD 2 miljoner betalas med 2 293 512 st. CellPoint aktier till det avtalade priset av 5,55/aktie. De resterande CAD 300 000 betalas kontant. Vid en betydande försäljning av Gennums headsets under de kommande 18 månaderna kan det rendera i en "earn-out" på upp till CAD 1 miljon ytterligare för Gennum.

CellPoint kontrollerar nu de tre viktigaste parametrarna för succé
Strategiskt kommer detta att placera CellPoint i den yttersta toppen av den globala Bluetooth® headset marknaden.

Gennums produktlinje innehåller nXZEN™ och nX 6000™ produkterna som alla innehåller Bluetooth® teknik och det ledande Noise cancellation systemet, baserat på den patenterade "Frontwave™" tekniken.

CellPoint lanserar nu andra generationen Flamingo med bl. a den nya Lifestyle kollektion, HappyEar, baserat på det prisbelönta "EarClick™" systemet.

Bolaget kan direkt vinna på den kombinerade produktportföljen och med ett gemensamt mål att lansera det bästa sortiment av headsets i fråga om komfort, design och Noise-Cancellation.

Nathan Robinson, Affärsutvecklingschef hos Gennum Konsumentprodukt grupp är väldigt nöjd med avtalet; "Detta passar perfekt och ger CellPoint den bästa plattformen för att vara den ledande leverantören av de mest komfortabla och högkvalitativa Bluetooth® headseten". Han fortsätter; "Vi har redan sett ett enormt intresse för CellPoints nuvarande prisbelönta Flamingo Bluetooth® produkter inom våra distributionskanaler och vi lanserar våra egna ledande "Noise cancellation" headsets genom CellPoints distributionskanaler i Europa och Asien".

CellPoints nya Nordamerikanska organisation förväntas att gå med ett mindre driftsmässigt överskott under resten av 2007.

CellPoint Connect

CellPoint Connect utvecklar, tillverkar och marknadsför Flamingo Bluetooth Headset, ett trådlöst headset med patentsökt EarClick™ teknik för komfortabel passform. Flamingo är kompatibel med mobiltelefoner och datorer som ha Bluetooth. CellPoint Connect har kontor i Sverige, Danmark, Norge, Kina och USA med marknader i hela Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien.
CellPoint är noterat på Aktietorget i Stockholm (www.aktietorget.se) med kortnamn: CPNT. Mer information finns på www.cellpoint.com

För mer information kontakta:
Michael Mathiesen
Styrelseordförande CellPoint Connect AB
Tel: +45 4045 3332 eller +46 8 633 1196
Michael.mathiesen@cellpoint.com

Gennum Corporation

Gennum Corporation (TSX: GND) är ledande designer och tillverkare av halvledarlösningar för global video, datakommunikation och ljudmarknader. Vinnare av Technical Emmy® Award för framsteg i High Definition (HD) sändningar, Gennum's breda portfölj av produkter och teknik inkluderar bland annat bildprocessorer, video timing och transport products, ICs för optical transceivers, backplane interconnects och low power digital signal processing (DSP) lösningar. Gennum har huvudkontor i Burlington, Kanada och har design, R & D och försäljningskontor i Kanada, Japan och UK. www.gennum.com

Gennum Mediakontakt:
Robin Vaitonis