Miljöpartiet de gröna

Centern bluffar om uranbrytning

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 15:54 CEST

Miljöminister Andreas Carlgren är fräckare än vanligt i sin senaste bluff om uranbrytningen. Det säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson i en kommentar.

- Inför förra valet sa centern att man ville förbjuda uranbrytning. Men under mandatperioden har de tvärtom i riksdagen röstat nej till Miljöpartiets förslag på förbud flera gånger. Senaste gången var 25 mars i år. Carlgren bluffar när han säger att en röst på centern är en röst mot uranbrytning, säger Peter Eriksson.

Miljöministern säger nu att om det visar sig behövas kan centern tänka sig att ändra regelverket kring uranbrytning.

I flera års tid har utländska bolag satsat miljontals kronor på prospektering och provbrytning. Det finns över 200 tillstånd för prospektering i Sverige. Statsministern har själv talat för uranbrytning. Väntar man för länge med att ändra lagen riskerar man att gruvbolag stämmer svenska staten på skadestånd, precis som Vattenfall stämt Tyskland.

- Vi rödgröna är överens om att ändra lagen för att hindra uranbrytning. Centern måste lämna klart besked före valet. Kommer de att rösta för eller emot förbud mot uranbrytning? säger Peter Eriksson.

För vidare information:
Marie Utter, språkrörssekreterare Peter Eriksson 070-372 73 23