Miljöpartiet i Uppsala län

Centerpartiet helvänder om sjukhusmaten – Johan Edstav (MP) utmanar Rolf Edlund (C) på matdebatt

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 14:19 CEST

Fram till bara för några dagar sedan försvarade Rolf Edlund flytten av matproduktion från Akademiska sjukhuset till Västerås. I söndagens UNT skriver Rolf Edlund m.fl. på debattsidan att det finns anledning ”att se kritiskt på hur den nya kostförsörjningsstrategin har fallit ut.” Vidare säger de att ”landstingets kostförsörjning behöver omprövas när nuvarande avtal löper ut”

Det är bra att Centerpartiet i landstinget helvänder i kostfrågan, men det finns en rad oklarheter med Rolf Edlunds uttalande.

1)      Om omprövningen ska ske först när avtalet ”löpt ut” kommer det inte blir någon förändring förens tidigast 2015.

-         Det är oacceptabelt att vänta så länge. Vi rödgröna kommer att starta lokal matproduktion i Enköping 2011 och i Psykiatrins hus 2012 om vi vinner landstingsvalet, säger Johan Edstav landstingsråd för Miljöpartiet.

2)      Centerns mål är att landstinget ska erbjuda minst 35 procent ekologisk och lokalt producerad mat år 2015. För en vecka sedan hade Rolf Edlund som vice ordförande i Kostnämnden möjligheten att ställa miljökrav på transporterna när upphandlingen för mejeriprodukterna fastställdes, de gjorde han inte.

-         Att säga sig verka för lokalproducerad mat och sedan inte göra något det blir skarpt läge är hyckleri, jag vill ha en förklaring, säger Johan Edstav, landstingsråd för Miljöpartiet.

3)      Har Centerpartiet med sig hela alliansen på att sjukhusmaten i framtiden ska tillagas lokalt?

-         Vi rödgröna har med matfrågan i vårt valmanifest. I alliansens valmanifest fanns inget skrivit om sjukhusmaten. Väljarna behöver få veta om (C) vallöfte kommer att genomföras vid en valseger för alliansen. För att få klarhet i dessa frågor utmanar jag Rolf Edlund på en matdebatt i valfri media, säger Johan Edstav landstingsråd för Miljöpartiet.

Johan Edstav
Landstingsråd (MP)                                      070 – 611 00 77