Centerpartiet

Centerpartiet kräver polis i varje kommun - även på landsbygden

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2014 10:00 CEST

Centerpartiet vill att den nya polisorganisationen, som träder i kraft nästa år, ska skriva samarbetsavtal med samtliga kommuner. Detta för att säkerställa att varje kommun garanteras närvarande och tillgänglig polis när behovet är som störst. Den garantin saknas idag.

Midsommarhelgen är en av årets stökigaste helger. Människor samlas ofta på festplatser utanför de större städerna, vilket medför en kraftig ökning av brott såsom fylleri, misshandel och stölder på platser i landet med mindre polisiära muskler. Det sätter fingret på betydelsen av en mer flexibel och lokalt förankrad polis.

"Centerpartiet föreslår att den nya polisorganisationen ska skriva samarbetsavtal med samtliga kommuner. Avtal där varje kommun garanteras närvarande och tillgänglig polis", säger Johan Linander, Centerpartiets rättspolitiska talesperson.

Vill ställa höga flexibilitetskrav
Den nya polisorganisationen, som träder i kraft nästa år, syftar till att fler poliser ska ha lokal närvaro. Det är ett steg i rätt riktning. Centerpartiet anser att polisen ska vara nära människor vilket betyder att även landsbygds- och glesbygdskommuner bör ha närvarande och tillgängliga poliser.  Men Centerpartiet vill också att det ställs högre flexibilitetskrav på den nya organisationen. Poliserna måste kunna förflyttas efter hur människor rör sig.

”Så här i Midsommar- och semestertider åker många till exempelvis Bohuslän, Dalarna och Öland. Då behöver vi ha en större polisiär närvaro där, jämfört med vintern då poliserna behövs mer på andra platser som t.ex. i fjällen, säger Johan Linander.

Med en mer flexibel polisorganisation skulle både tryggheten hos människor öka och det skulle vara brottsförebyggande, enligt Linander. Han påpekar att det lokala perspektivet måste råda.

"Poliser ska vara nära medborgarna", avslutar Johan Linander.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.