Centerpartiet

​Centerpartiet presenterar bredbandsmiljard

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 07:14 CEST

Centerpartiet föreslår i sin kommande budgetmotion att en miljard kronor tillförs för utbyggnad av bredband, framförallt på landsbygden, under de närmsta fyra åren. Centerpartiet lyckades under 2014 förhandla fram att 3,25 miljarder kronor satsas på bredbandsutbyggnad på landsbygden, inom ramen för landsbygdsprogrammet. Nu adderar vi ytterligare en miljard till detta.

- Vi kan se en enorm efterfrågan ute i landet för att investera i bredband och då är det viktigt att vi fortsätter satsa på detta. Med vår bredbandsmiljard ökar vi möjligheten för fler att få tillgång till snabbt bredband, säger Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

- Centerpartiet är i och med detta det parti som satsar absolut mest på bredband av alla partier. Vi gör det för att vi vet hur viktigt det är med tillgång till bra och snabbt bredband. Inte minst på landsbygden är det helt avgörande för både företag och privatpersoner, avslutar Annie Lööf.

Centerpartiets förslag i sin helhet:
• En miljard extra tillförs för utbyggnad av bredband, framförallt på landsbygden, de närmaste fyra åren.
• Stödet tillförs Jordbruksverket som får prioritera bland de projekt som ansöker om stöd för bredbandsutbyggnad.
• Totalt handlar det om en miljard extra de kommande fyra åren, d.v.s. 250 miljoner per år.
• I och med denna extra bredbandsmiljard så är Centerpartiet det parti som satsar mest pengar på bredband av alla partier. Vi satsar en miljard mer än regeringen för att människor ska ha tillgång till snabb uppkoppling i hela landet.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.