Centerpartiet i Göteborg

Centerpartiet satsar på biografer i Västra Götaland

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 09:29 CEST

Igår eftermiddag beslutade Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen om om insatser för att stärka barn- och ungdomskulturen samt det fria kulturlivet, däribland en miljon kronor på ett biograflyft.

Centerpartiet ser vikten av att satsa på kultur i hela regionen och där spelar biografer en viktig roll. I september stöttade även Centerpartiet i Kulturnämnden satsningen på att regionalisera Göteborgs filmfestival inför att festivalen nu fyller 40 år. Det innebär att det kommer bli filmfestival med premiärkänsla på 40 platser runtom i regionen.

- Vi ser att film och bio samlar entusiaster i alla åldrar men även hur filmindustrin i Västra Götaland får många bygder att leva upp, säger Emmyly Bönfors (C) ledamot Kulturnämnden.

Tidigare har regionen lagt 7 miljoner kronor på att digitalisera biografer och 2 miljoner kronor för ökad samverkan mellan biografer och kommuner. Nu satsar GrönBlå samverkan, där Centerpartiet ingår, ytterligare en miljon kronor som är inriktat på att öka kvalitén på biografernas repertoarer.

Kontakt:

Emmyly Bönfors (C)

Ledamot Kulturnämnden Västra Götaland

Tel. 070-0852695

Alla ska kunna bestämma över sitt liv genom egna och fria val. Du ska kunna skapa din egen framtid, oavsett var i landet du väljer att bo. Tillväxt och nya jobb skapas bäst om vi samtidigt tar ansvar för miljön. Utifrån det formar vi vår politik.