Vänsterns internationella forum, VIF

Centralamerika i fokus

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 12:21 CEST

Vänsterns internationella forum, VIF, och Kulturföreningen Fenix har under vecka 36, 1–7 september, glädjen att kunna presentera tre unika gäster från Centralamerika:

Studentledaren Ana Lucia Ixchiu Hernandez från Guatemala, juristen och vänsterpolitikern José María Villalta Florez-Estrada från Costa Rica samt FMLN-aktivisten Claudia Margarita Galan de Ruano från El Salvador.

Det händer mycket i Centralamerika. Trots att regionen fortfarande är hårt präglad av fattigdom och väpnade konflikter som pågick fram till millenieskiftet märks nu en tydlig vänstervåg. Man kan numera prata om den nya vänstern i Centralamerika som en alltmer relevant och central aktör. Valresultaten från de senaste åren i Honduras, El Salvador och Costa Rica bekräftar detta, konstaterar Jaime Barrios Carrillo från Kulturföreningen Fenix.

Tillfälle att träffa våra gäster i Stockholm ges på fredag 5/9 kl 18 på Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 samt lördag 6/9 under Inspiration Världen på ABF-huset, Sveavägen 41.

För vidare information samt intervjuförfrågningar:

Jaime Barrios Carrillo, 0739-86 05 26 eller VIF:s ordförande Ann-Margarethe Livh, 0761-22 91 03

Vänsterns internationella forum, VIF, är Vänsterpartiets organ för internationellt solidaritetsarbete.