Certina Sverige

CERTINA – officiell samarbetspartner för Rally-VM, FIA WRC World Rally Championship

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 15:44 CET

CERTINA har kvar sin roll som officiell samarbetspartner med ansvar för tidtagningen på Rally-VM, FIA World Rally Championship (WRC), även under 2016. Detta starka partnerskap har funnits sedan 2013 och tävlingen är ännu en möjlighet för varumärket att visa att vissa schweiziska tillverkare av sportklockor verkligen har bränsle i sina ådror. Rally-VM är det främsta mästerskapet inom grenen och en riktig utmaning för både förare och formgivare. Alla som vill lyckas i den här tävlingen behöver inte bara enastående teknik och precision, utan även uthållighet, passion och fokus – den perfekta kombinationen för CERTINA.

Som officiell partner och tidtagare får CERTINA en dominerande placering för sitt varumärke vid alla tretton VM-tävlingarna i WRC-kalendern. Från januari till november kommer varumärket CERTINA att synas på tidvisningen i TV-sändningar, på banners längs banan, vid startlinjen och på väggen bakom podiet där vinnarna kommer att hejas på av publiken efter tävlingen. CERTINA använder sin närvaro på WRC som en plattform för att öka medvetenheten kring märket och integrera rallysport i hela marknadsföringsstrategin. WRC-sponsoravtalet är det perfekta tillfället för tillverkaren av sportklockor att stärka sin ledande marknadsposition.

Medvetenheten kring märket ökar

Ett viktigt skäl för CERTINAs involvering i rallysponsoravtalet är sportens stora popularitet. Detta gäller särskilt Skandinavien där WRC-serien har många fans och CERTINA är även ett av de ledande märkena för sportklockor. Samma popularitet kan man också se i Tyskland, Spanien, Polen, Storbritannien, Argentina och Portugal man också håller viktiga tävlingar.

Rally passar vår varumärkesimage perfekt

CERTINA har nära förknippats med motorsport sedan 1970-talet. Partnerskapet med Rally-VM är det perfekta komplementet till varumärkets aktuella sponsorarbete, då företaget redan har bevisat hur väl deras klockor passar för tävlan inom Formel 1. Det är inte första gången CERTINA har varit involverade i rallysportens toppskikt – mellan 2002 och 2005 sponsrade CERTINA rallyförarna Colin McRae och Petter Solberg.

För att lyckas i rallyvärlden krävs utmärkt teknik, precision, uthållighet och koncentration. Dessa egenskaper är också viktiga i CERTINAs dagliga arbete och gör rallytävlingar till en perfekt arena för sportiga och tillförlitliga CERTINA-klockor.

Pålitlighet, precision och innovation har varit grundstenar för Certinas produktfilosofi sedan 1888 när företaget grundades av bröderna Kurth. 1959 utvecklade Certina det omtalade Double Security (DS) konceptet för att ge klockorna exceptionell motståndskraft och vattentålighet. Sedan länge har märket haft starka bindningar till actionsport och till motorsport i synnerhet. Certina har samarbetat med och sponsrat kända idrottspersonligheter och särskilt personligheter inom motorsport. Listan på framgångsrika motorhjältar som samarbetat med Certina kan göras lång med namn som Mike Doohan, Alex Crivillé, Petter Solberg, Sete Gibernau, Thomas Lüthi, Robert Kubica och dessutom med boxningslegenden Muhammad Ali. Sedan 2005 har Certina varit Officiell Partner till Sauber F1 Team och sedan 2013 som officiell tidtagare för FIA WRC World Rally Championship. Certina är en del av Swatch Group, världens största klocktillverkare, och är världsledande i sitt segment för sportklockor mellan 2000 SEK och 12 000 SEK. Certina finns idag representerat i mer än 60 länder.