Kulturdirekt

Cervantesinstitutet i Stockholm skapar den första Iberoamerikanska kulturfestivalen 1 juni- 21 juni 2012

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2012 09:43 CEST

Den första Iberoamerikanska kulturfestivalen öppnar för alla stockholmare med ett antal aktiviteter som inkluderar film, musik, litteratur, gastronomi och fotografi.

När: 1 juni- 21 juni 2012

Det handlar om ett initiativ av Cervantesinstitutet tillsammans med den Spanska Ambassaden, samtliga iberoamerikanska ambassader, det Iberoamerikanska generalsekretariatet, svenska myndigheter, det Internationella biblioteket, Svenska författarförbundet, Stockholms universitet och bokförlagen Tranan, Encuentros Imaginarios och Modernista. Festivalen sponsras av Iberia, Ria och First Hotels.

Joan Álvarez Valencia direktör på Cervantesinstitutet öppnar med en konferens om den Kulturella blandningen på framtidens Iberoamerika och fortsätter med den prisbelönta filmen Även regnet av Itziar Bollaín med Luis Tosar och Gael García Bernal.

Festivalen fortsätter fram till Midsommaren med en sammanställning av de bästa iberoamerikanska filmerna från 15 olika länder, traditionell folkmusik, ett seminarium om den chilenske poeten Nicanor Parra, en fotografisk utställning, barockmusik, ett seminarium om översättning, den Spanska Dagen (med aktiviteter för barn) och Festivalens fest där en svensk personlighet kommer att belönas för främjandet av den iberoamerikanska kulturen i Sverige.

För mer information skriv till press@cervantes.se

I samverkan med:

Spanska Ambassaden, Argentinska Ambassaden, Bolivianska Ambassaden, Brasilianska Ambassaden, Chilenska Ambassaden, Colombianska Ambassaden, Costa Ricas Ambassad, Kubanska Ambassaden, Ecuadors Ambassad, El Salvadors Ambassad, Guatemalas Ambassad, Honduras Ambassad, Mexikos Ambassad, Nicaraguas Ambassad, Paraguays Ambassad, Perus Ambassad, Portugals Ambassads, Dominikanska Republikens Ambassad, Uruguays Ambassad, Venezuelas Ambassad, GRULAC, Stockholms universitet, Svenska författarförbundet, Hotel First Amaranten och Stockholm Early Music Festival, Iberia och Ria.

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.