Novacast AB

· Världsledande gjuterikoncern investerar i PQ-CGI System från NovaCast

· Installation under mars 2006

· CGI verksamheten bolagiserad under namnet Graphyte AB

Efter två år av utvärderingar och tester, i konkurrens med andra CGI initiativ, har en av de ledande gjuterierna inom sitt område beslutat att investera i en PQ-CGI Ladle System från NovaCasts dotterbolag Graphyte AB. Systemet installeras hos kunden under mars månad och produktion för slutkundsgodkännande inleds omedelbart.

På kundens uttryckliga begäran publicerar vi ännu inte namnet på kunden.

Gjuteriet är ett av de ledande inom sitt marknadsområde och produktionen utgörs av gjutgods till fordonens drivlina (motorsystem). Årsproduktionen uppgår f.n till ca 150.000 årston, varav en viss del i framtiden förväntas övergå från gråjärn till CGI.

Ordern kommer, förutom den initiala investeringen, att generera löpande licensintäkter till Graphyte från start. Under 2006 förväntas dock volymen bli blygsam.

För frågor kontakta VD Hans Svensson 0457/386302 eller 070/5652250. Besök vår hemsida www.novacast.se.

NovaCast Technologies AB utvecklar och marknadsför pressverktyg för karossframställning, samt programvaror för beredning, simulering och processkontroll, för bättre och snabbare produktionsprocesser för den globala fordonsindustrin och dess underleverantörer.

NovaCast erbjuder kraftfulla programvaror som i stort sett täcker hela behovet hos ett gjuteri, från planering till processkontroll och miljökontroll.

NovaCast erbjuder även avancerad processtyrning för serietillverkning av fordonsrelaterat gjutgods i kompaktgrafitjärn.

Via dotterbolaget Camito marknadsförs verktyg tillverkade i ett stycke för forming och pressning av fordonskarosser med en betydligt kortare ledtid än traditionella verktyg.

NovaCast Technologies AB (grundat 1981) har sitt huvudkontor i Soft Center i Ronneby.

Novacasts affärsidé är att utveckla och marknadsföra kunskapsbaserade datorsystem och därigenom skapa en möjlighet för företag och organisationer att effektivisera och förbättra sin verksamhet.